|
|
|
|---|---|
|
Skrev idag kontrakt på en fin 740iA '99, hittade följande i baksätet: Länk Från vänster till höger, två kontakter som ser ut som vanlig 3.5mm steroplugg för "AV IN" resp "AV OUT", en liten lucka som döljer något slags kontakt märkt "FAX" och en knapp som det står "TV >" på. TV:n har en "kanal" som heter AV, antar att det är den man kan koppla in saker på, men hur fungerar gränssnittet? Mig veterligen ser inte videokontakter ut så i vanliga fall. Vart kopplar man då ljudet? FAX, är det en vanlig RJ14-anslutning tro? Kan man koppla in ett modem där lika gärna (Internet i bilen, mums) eller är det någon särskild kontakt? Går via mobiltelefonen i bilen antar jag? TV, vad är knappens syfte? Varför högerpilen? Bild: Länk som sagt... Tack på förhand för info. | |
|
Hos Elgiganten kan du köpa en sladd med 90-graders 4-polig stereoplugg som passar in på in/ut, då får du både ljud och bild (ljudet tyvärr i mono). I andra ändan på den 1,5m långa sladden sitter 3st RCA hanar. Jag har monterat en extra skärm på toppen av mittkonsolen som jag matar med ut-kabeln. In kabeln har jag dragit till bakluckan där jag vid långresor har en X-box inkopplad. Den bilden visas även då på den främre skärmen om man väljer AV-kanalen. TV knappen i bak byter du kanal med. Om du håller den intryckt i någon sekund så startar auto-tune, dvs. den självsöker tillgängliga kanaler. Fax anslutningen kan du koppla fax samt modem till. Har du en laptop med modem så går det mao. att surfa från baksätet vid behov. Har du inte en instruktionsbok så tycker jag att du skall köpa en omgående, kostar ca 150:- på BMW. Med den i handen så är det lättare att utforska din nya "leksak";) Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Visst har jag instruktionsbok, tyvärr är den på tyska! Och Elgiganten-tipset står nog inte där ;) men tack så mycket för infon! |
|
|
men hoppar inte tv-spärren in på framskärmen när man börjar att åka? eller går den att koppla ur på -99. på min -98 jag hadde så gick det att köra film från baksäte så att även fram såg, precis som pj beskriver, men jag har fått för mig att på MK3 där det inte går att koppla ur tv-spärren så kopplas även av bilden ifrån |
|
| Datorn är MK2 nu. Tänkte uppgradera till MK4 (det är väl den nyaste som går att sätta i E38:an). Nån som vet om man kan koppla ur spärren på MK4? | |
|
MK4 e väl en dvd nav..? |
|
| Stämmer bra det. | |
|
ok... ber om ursäkt men,,, whats the point? asså om du åker med bilen runt hela europa får du byta skivor några gånger, men merparten av användandet är väl i sverige.. o då finns inget behov av en dvd-vav.. eller er det mest för "grejen att ha" så förstår jag fullt ut... på min förra bil hade jag en mk2 utan dsp o ärligt talat så har jag inte sätt några som hällst fördelar med min nuvarande mk3, tvärtom är det extrem irreterande att inte kunna koppla in en Ice-link bara för att det sitter DSP på bilen som dessutom e helt kasst. hu har jag ett ingång till min mp3.a via en sån där gammal kasset-adapter som det hänger en sladd ut igenom som man trycker in i spelaren....väldans opraktiskt! |
|
|
Det är ganska stora skillnader mellan MK4 och tidigare modeller. Utseendemässiga och funktionsmässiga (finns mer info på nätet, jag är inte så insatt att jag kan redogöra för varje detalj här). Det är därför jag vill uppgradera till MK4. Att det innebär DVD istf CD-nav bryr jag mig inte om, jag måste ändå köpa en ny skiva eftersom bilen bara kom med CD:n för tyskland. En annan motivation till att skaffa nyare nav än min nuvarande MK2 är att få 16:9-skärmen. Tycker inte riktigt om looken som kassettspelaren+4:3-skärmen har. Bilen ser fem år yngre ut inuti med 16:9-skärm tycker jag. |
|
|
Åkspärren ligger i TV-modulen och ej i Nav enheten. Jag har plockat bort min spärr enl. mektips och har MK4-nav (DVD), men anv. brightnes isf. kontrast för att få bild. Tror att det kom en ny TV-modul på vårkanten 1999 och från detta datum går det ej att plocka bort via "dolda menyer". Finns däremot en "Dosa" att köpa. AV-Utgången i baksätet ger dock alltid bild. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
| Eftersom min bil är tillverkad 98/10 så borde den ha den gamla TV-modulen, så då går åkspärren att koppla bort med andra ord. Trevligt att höra. | |
|
aha... typiskt.. hade för mig att även AV. blev spärrad... men detta låter bra, ska ut o prova :) var finns denna "dosa"? //T |
|
|
Här finns en tex. Länk På ebay.de så säljs de också friskt. Länk Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Tamtech Det finns Fm-sändare som du kan koppla in din MP3 på, sen kan du höra dina MP3-låtar på radion. Sändaren går att hitta på nätet ,men jag tror att dom inte är lagliga-sändare. Janne |
|
| Som jag förstått om dessa FM-sändare så är de dels olagliga, dels är kvaliteten riksusel. Har dock aldrig provat en, så jag kan ha fel... | |
|
jep, jag har redan en, skulle vara bäst i test... kan bara säga att den sög rätt rejält.. tror att jag ska "hacka" mig in bakom apparaten där finns massor med kablar som man kan fixa lite med, jag var jävligt sugen på att bygga en PC i bilen som car-x osv. men det blir så jävla dyrt, samt som vanligt s¨å ställer denna jävla DSP till det som vanligt... e det ingen som vet hur man "slänger" ut skiten, så att det liksom blir som vanligt... //T |
|
|
Tamtech: lite "hacknings"-tips: * Ta bort DSP'n och orginalsubben i hatthyllan * Sätt en adapter från Länk på radio * Koppla ljudet ut från den inbyggda telefonen till en separat högtalare eller likande (jag kopplade den direkt till de bakre dörrhögtalarna utan extra förstärkare då jag inte spelar musik i dessa) enligt schemat för högtalarna * Koppla in lämpligt/lämpliga slutsteg och processorer (jag har Länk och en Länk på g) * Anslut högtalarutgångarna från förstärkarna till kontakterna enligt Länk Sen kan det vara idé att byta ut dörrhögtalarna fram, komplicerat av den lilla högtalarlådan. Jag har provat med följade (omdömet gäller mellan/midbas): * JL Audio XR525-CXi Länk - hyfsade * Focal K2 Power 130 KP Länk - ganska bra * MB Quart PCE 213 Länk - total baslös (men mycket trevlig diskant) * DLS UR5 (basar endast) från Länk - på gång Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.