AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.533

Kan man justera softclose?

Hej,

Min softclose drar ned bakluckan några millimeter "för långt" i förhållande till bakskärmarna, så jag undrar om någon vet om/hur man enkelt kan justera dess läge?

Mvh. /Kjell
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har du inte två gummi kuddar i luckan en på vardera sidan som du kan justera med.

Länk
Jo, de ser ut som samma som i huven.
Menar du att softclosen drar till det tar stopp, så att om jag bara skruvar upp kuddarna en bit så blir det rätt höjd? Skulle va trist att bränna motorn om det inte är så det är tänkt...

Mvh. /Kjell
WA
2.343
WAN
ja jag är inte helt säker men varför skulle kuddarna annars vara justerbara?

Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag har justerat min lucka på detta sätt, och det fungerar perfekt.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
WA
2.343
WAN
De är bara o justera.

Länk
WAN; det låter ju mycket logiskt...
Skall sova på saken, men om ingen skrikit STOPP tills imorgon tror jag jag skall börja med att justera NED kuddarna ett par millimeter och se om luckan dras ned mer, gör den det provar jag att justera upp en bit istället.
Motorn är väl förhoppningsvis ändå avsäkrad så att den drar säkringen före den bränner motorn får man hoppas :-)

Tack för hjälpen!

Mvh. /Kjell
Nja...
Provade idag, och när jag höjde kuddarna så att luckan hamnade i linje med skärmarna så lät softclosemotorn betydligt mer ansträngd än tidigare vid stängning. Dessutom orkade den inte öppna vid några testtillfälen, så detta var helt klart inte den helt rätta medicinen.
Tittade därför lite efter fler justermöjligheter, och upptäckte att vid sidorna om låset "i bilen" satt det ett täcklock på vardera sidan av låset, och då jag petade loss dem fann jag en bastant skruv på vardera sidan. Tyvärr hade jag inget lämpligt verktyg med mig idag, men jag skulle tro att man här kan göra "grovjustering", och så "finjusterar" man med kuddarna. Skall testa detta i veckan, och postar resultatet här för framtida sökbarhet.

Mvh. /Kjell
Ras.mus
Kuddarna är väl bara till för att hålla upp luckan när den ligger nere. Annars hade den ju tryckt ner kontakten som stänger luckan igen och den hade inte gått att få upp.

Det är likadant under huven, har man problem med att få loss huven så höjer man kuddarna. När man då drar i spaken trycker kuddarna upp huven en liten bit, tillräckligt för att inte fastna i låset när man släpper spaken.

Så, det du hittat under täcklock är säkerligen justeringen! När du höjt denna för du säkert höja kuddarna lika mycket.
Lyfter min gamla tråd igen...

Detta blev liggande ett tag, men i helgen lossade jag täcklocken och försökte justera softclosen.
Under täcklocken finns 4st (2st per sida) skruvar med torx T30 huvuden.
De "undre" av dem verkade endast ha till funktion att fästa den omgivande innerpanelen mot bakstammen.
Lossar man de "övre" skruvarna lösgör man däremot låsmekanismen. Upptäckte att hålen inte var runda, utan spårade - men bara i horisontell led. Man kan alltså justera horisontalläget av låsmekanismen med dessa skruvar, men inte vertikalläget som var vad jag ville göra.
Kikade då vidare på hur softclosemekanismen verkligen fungerar, och fann följande:
Softclosemotorn aktueras av tryck mot "läppen" i "dörrnäsan" i luckan. När man trycker där med t.ex en skruvmejsel kör softclosemotorn, och snurrar låssprinten "i bilen". Låssprinten snurrade lite drygt ett halvt varv, från "rakt upp" till "lite förbi rakt ned". När man sedan trycker på öppningsknappen på luckan, så snurrar låssprinten vidare ett knappt halvvarv till "rakt upp" igen - dvs sprinten roterar alltid åt samma håll!
Denna observation får mig till slutsatsen att mekanismen inte är avsedd att "köra tills det tar stopp", eftersom den bara kan snurra åt ett håll får det till följd att den då går i baklås. Detta var mycket riktigt vad som verkade hända då jag justerade ned "kuddarna i luckan för långt, jag fick då lägga kroppstyngden på luckan för att motorn skulle orka runt till öppet läge igen.
Vad är då avsikten med kuddarna funderade jag vidare... Tror du har rätt Ras.mus, kuddarna skall bara trycka upp luckan en aning så att den inte faller ned igen av sin egen tyngd då man skall öppna luckan. Dessutom tror jag att det sitter en kudde på varje sida (istället för bara en i mitten) för att också hjälpa till att styra upp luckan så att den inte vilar snett när den är stängd. Kuddarna skall alltså bara justeras ned så mycket att det bara är den fjäderbelastade pinnen i kudden som jobbar - själva gummidelen skall inte ligga an mot bakstammen.

Summa summarum: jag tror jag har fattat hur softclosen funkar, men jag har fortfarande inte lyckats justera upp min lucka några millimeter som var vad jag ville åstadkomma från början :-)
Jag hittar ingen annan justermöjlighet än i horisontell led, så det verkar som om jag verkligen vill justera upp min lucka så måste jag ta loss mekanismen och fila upp justerspåret lagom många millimeter i vertikal led. Det är nog tveksamt om jag ger mig på det eftersom man får titta rätt noggrannt innan man ser att luckan ligger lite djupt.

Mvh. /Kjell
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan du inte justera delen som sitter i luckan? Denär väl täckt av en plastbit och om du tar bort den så sitter det en mutter som du kan justera med. (detta är taget ur minnet, jag grejade lite med detta i somras)
/Mats J
Plumber
Kan du inte, ska du inte heller.
Fila inte.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kollade lite ikväll, i luckan sitter en mutter runt den böjdapinnen som låset tar i, den muttern ställer man luckans höjd med.

/Mats J
Hej Mats,

Antingen skiljer detta mellan E38 och E32, eller så är jag helt blind ;-)
Jag kollade luckmekanismen noga i helgen, och jag kollade idag igen för säkerhets skull, men i min lucka finns ingen mutter. Båda sior av dörrnäsan är helt släta utan utstickande detaljer. Allra längst upp från näsan finns 2 täcklock som jag iofs inte öppnat och tittat under, men de sitter minst 10cm från näsan så jag kan inte tänka mig att något däruppe kan vara vad jag sökte.

Mvh. /Kjell
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag missade att du har E38....
/Mats J
Eftersom jag gjorde detta igår så kanske jag kan hjälpa till lite.
Om du plockar bort inredningen i luckan tillsammans med plastlocket, så kommer du åt tre stycken torxskruvar som du kan lossa på. På det viset kan du justera luckan/låset i höjdled.
Behöver du justera i sidled så gör du detta på motsvarande del på karossen.
Hoppas du förstod hur jag menade annars får jag försöka igen.
Lycka till!
SComfort: jag gjorde som du sa idag, och du hade helt rätt! Tack för tipset!

Jag trodde att de 2 täcklocken i luckan dolde skruvar, och att de satt så långt från låset att det omöjligen kunde gå att justera låset där, men det visade sig att det inte var täcklock för skruvar utan "plastnipplar" som höll hela plastpanelen på plats. När dessa lossats lossnade plastpanelen, och därunder fanns mycket riktigt 3st torx (storlek T30, finns ej i originalverktygssatsen) med spår för att justera låset i höjdled.
Enkel operation på 5minuter, det är oftast enkelt när man vet hur ;-)

Angående "kuddarna" så skruvade jag sedan "tillbaka" dem upp i luckan en bit, vilket gjorde att det nu krävs mindre handkraft för att aktivera softclosemotorn. Detta gav ett mindre ansträngt elmotorljud och en ökad "premiumkänsla" av att man behöver ta i mindre :-)
Skruva dock inte in den för långt, för då händer just det att luckan inte kan öppna sig eftersom det inte finns något som "poppar upp" den från låset...

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.