|
|
|
|---|---|
|
Tog av hardtoppen idag för att inspektera cabben och dra en repa i det fina vårvädret. Halvägs uppe stannar cabben och går inte att få ned igen på vanligt sätt ( el-cab ). Fick då lätta på skruven som sitter på oljetanken i bagagerummet. När cabben stannar så stannar motorn ( -erna ? ) också. När jag fällt ned cabben helt och stängt skruven så fungerar motorn och cabben men stannar halvvägs upp. Cabben fungerar både upp och ned igen men bara till halvvägs uppe läge. Har kollat mikrobrytaren som sitter på vänster sida. Den verkar vara ok. Verkar dock vara lite dåligt med olja i tanken. Har någon varit ute för detta problem och kan ge mig ett tips hur jag rättar till felet. Hur mycket olja skall det vara i tanken ( cab uppfälld resp. nefälld )? /Gbob Gbob | |
|
Inte för att det borde ha något med felet att göra men kolla så att hydraulkolven inte läcker, sitter på vänster sida. Jag tänkte på om oljenivån minskar. Mvh PG |
|
|
Har kollat detta. Kan inte se att det är oljekladdigt någonstans. Verkar torrt och fint runt kolven. Möjligen kan det ju läcka någon annastans. Men var??. /Bengt Gbob |
|
|
Koppla ur elcabben och köra manuellt som vi andra människor... mycket enklare =) /Magnus |
|
|
Det går ju fram två st ganska stela plastslangar till cylindern, dom går igenom plåtväggen bakom sätena uppe i högtalarnivå, kanske det har hänt något i hålet, gummigenomföring t.ex, borde synas från skuffen. Mig veterligen finns det inga ändbrytare utan motorn kör ju tills man släpper knappen så jag tycker det låter som luft i systemet pga för lite olja orsakat av någon form av läckage. Det är inte så att det går trögt just på mitten?? Lossa cylindern och kör manuellt ett par varv. Man brukar höra att motorn går ned lite i varvtal då det går tungt. Mvh PG |
|
|
ehm du skrev ju att motorn stannar, ja då veti fasen. /PG |
|
|
Men vänta nu här nu tänker jag till igen, om motorn stannar måste det vara något med microbrytaren eller kablaget ändå, kolla så det inte är något paj, vet inte om den bryter eller sluter då motorn skall stanna. Den borde ju bryta, då kan det ju vara kabel strul också, trevligt fel att hitta..... :-( Mvh PG |
|
|
Tack för alla tips. Jag fösöker nog använda el-cabben om jag får den att fungera igen. Har lossat på microbrytaren och låtit den hänga lös. Cabben stannar ( dvs motorn stoppar precis som den skall göra i ändläget) även då rätt upp. Jag tror att microbrytaren bryter i ändläget. Har försökt att kolla vilken typ av hydralolja som finns i hydralaggregatet, för att kunna fylla på. Har kollat med BMW Åf verkstad, men det finns tydligen ingen vettig information att få. Olja säljs som reservdel ( Utan typbeteckning ) i sats tillsammans med ett antal banjobultar och brickor. Skall kolla upp ledningar och hydralslangar innifrån skuffen imorgon. Återkommer med info. Gbob |
|
|
Problemet löst. Det var fel på jordanslutningen till microbrytaren som styr att sufflett-motorn stannar när suffletten är uppe. Ledningen till microbrytaren hade kommit i kläm i sufflettställningen och det flätade ytterhöljet hade trasats sönder. Den trasiga jordledningen bröt helt enkelt signalen till relät i förtid. Lämnade in bilen till de otroligt duktiga mekarna på Bilsalongen i Skövde. De löste problemet på en kvart. Denna verkstad rekommenderas starkt. Det är en fantaskiskt bra verkstad. /Gbob Gbob |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.