AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
661

Sportluftfilter till 525 24v??

jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
Lönar det sig att investera i ett sådant? Är det någon skillnad, och vad får man betala?

/Johan F

Johan F
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Vet inte om det är 100% korrekt, men jag slutade fundera på det när jag läste det här:

Länk

Jag har precis monterat mitt, ett K&N,(525-91 24v), är helnöjd, betydligt bättre drag under 3000 varv, svarar snabbare på gasen,sköööönt ljud på högre varvtal. Motornord hade nog inte sålt dessa filtrar ifall det var oseriösa,otestade prylar.(K&N har ju varit i branchen ett bra tag.)

Det handlar om att våga tycker jag...........

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Rent kostnadsmässigt har du tjänat in ett sportfilter till original luftbox på två byten. Pappfilter kostar ca 250kr på Mekonomen!! Sportfiltret är ju tvättbart och håller länge, länge. Av den enkla anledningen ska jag byta till ett sportfilter. De kostar från ca 450kr.
Men förlorar man verkligen effekt???

-ridern-

525i 1990 24V
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Egentligen är det väl så att sportluftfilter av kända fabrikat är jättebra saker och potentiellt KAN de öka effekten. Det är ju i själva verket ganska logiskt att man ska ha så litet motstånd som möjligt för insuget.

Men... det som kan vara ett problem är att många övriga saker som har med insuget att göra, elektronik, spjäll etc. är utformade för att det ÄR ett visst motstånd med standardfiltret. Om man då byter till sportluftfilter utan att samtidigt justera/ändra dessa saker så riskerar man att förlora effekt.

Risken är ju att man ändå TROR att den blir piggare bara för att det LÅTER så...

Jag har ingen egen erfarenhet av vad man bör ändra/justera/mappa om för att kunna utnyttja ett sportluftfilter på rätt sätt, men efter att ha jobbat en hel del med bilar så vet jag att en motors effekt är beroende av att många olika komponenter samspelar på ett bra sätt. Att typ sätta på jättestora förgasare på ett standardinsug ger inte riktigt önskad effekt heller, men brölar gör det... däremot kan man få en viss effektökning med standardförgasare på en portad topp... Detta tog jag bara som exempel, 525i/24v har ju insprutning istf förgasare.

Hej!

Först vill jag säga att jag inte är speciellt insatt när det gäller bilmotorer.
Luftfiltret är väl till för att just filtrera inkommande luft från partiklar, ner till en viss storlek!(?) Om man då tänker sig ett sportfilter, hur är det då möjligt att det ökar effekten? Enligt min teori torde det bero på att "sportfilter" har grovare filter och alltså kan släppa igenom mer luft. I och med de större "maskorna" fås även det djupare ljudet. Ett litet maskhål släpper igenom mindre luft men renar bättre, pga liten maska så uppnås inte en speciellt stor amplitud i ljudet som uppstår vid flödet genom burken. En större maska släpper igenom mer luft och torde rena aningen sämre, samt pga av den större maskan kan en större amplitud uppnås när luften strömmar igenom burken, alltså mer ljud helt enkelt!
Sedan kan det förstås vara så att sportfiltret har större effektiv area och alltså inte behöver göra avkall på tätheten i filtret, fast får man reda på hur det Verkligen(!) är när man installerar ett sportfilter t ex!?
Mest teorier, inget att stöda dem på direkt, förutom att jag är högskoleingenjör (...och alltså läst en del om filtreringsprocesser osv, speciellt när det gäller olja... underhållsfria automater existerar nog i teorin, men jag byter helst all olja när jag kört några tusen mil).

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

När jag monterade ett K&N filter på min 525i så hände det saker!!
Jag hade under vintern monterat ett trimchip, testat det och var nöjd med att bilen var starkare på låga varv, och vid "min" normala körning drog den ca: en halv deciliter mindre/mil.
Sommaren kom och jag for på en test runda, och toppade bilen i ca 230 km/h. Monterade K&N filtret(monterde medföljande slang för "friskluft" under kofångaren) och av skilde filter+ luftmängmätare med en 2mm gummiduk. Nu får filltret luft ifrån orginal hålet bakom lyset och genom slangen! Skillnaden blev ett maffigare ljud, vilket kan lura föraren att bilen går bättre än den gör. Jag tog min bil på samma sväng som ovan, och till min förvåning toppar nu min 525i 91 245 km/h!! Det kanjag bara tacka K&N för!! Sen är det en annan sak om man verkligen använder dessa farter!!
Summa summarium: Jag tror inte att filtret gör underverk, men visst hjälper det till att ge motorn mer effekt, OM det matas med "kall" luft(som innehåller mer syre än varm luft!).

Det funker, jag har hAft mitt ett tag nu, bättre respons, låter fint, UNDERBART!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.