|
|
|
|---|---|
|
Hade problem för ett tag sedan med två slangar som plötsligt lossnade. Skruvade dit dem med nya slangklämmor. Igår fick temperaturvisaren "spelet" vid ett tillfälle och gick fram och tillbaka några gånger. Jag skrivade loss luftningsnippeln och startade bilen och då sprutade det ut en c:a 5 cm hög stråle i ett par sekunder, gasar jag kommer det ut mer. Finns det hopp om att det inte är topplockspackningen och finns det hopp om att jag inte behöver byta toppen? Kan det vara något annat? Kan man byta topplockspackning själv? Vad behövs mer för specialverktyg, mer än momentdragare? Vad kostar det att lämna in bilen c:a för åtgärd att byta topplockspackningen? Ska jag byta något mer "när jag ändå river", tex kamrem o.d? Har sånn jäkla otur med bilen nu, om ni läser mina tidigare inlägg. Är det kanske dags för skroten!? | |
|
Det ska komma vatten när bilen är igång, när du gasar sak det också komma mera, det cirkulerar ju med motorvarven. Känn lite på slangarna om de känns hårda efter du kört en bit, lukta i expantionskärlet om det luktar avgaser. kolla om oljan verkar okej, samt om den börjar dricka vatten! Kanske är tempgivaren bara som spökar? |
|
|
känns gott! Det finns alltså hopp ändå. Vet ju knappt om jag vågar köra den för jag har hört att toppen kan bli skev men kanske den inte kan det om jag vet att jag har vatten i kylaren? Oljan verkar ok faktiskt, den är iaf svart och inte gråfärgad när jag kollade stickan. tempgivaren bytte jag i vintras och den har varit stabil förutom igår då. Ehm, varför skulle slangarna bli hårda? Av värme typ eller annat? Så det skulle alltså "bubbla" upp avgaser i expansionskärlet? Kan man ganska säkert säga att det inte är topplockspackningen om det inte luktar avgaser där? Måste jag köra en lång sträcka? |
|
|
OM topplockspackningen har gått, hur mycket vatten försvinner d från vattensystemet? Försvinner allt eller kan det sippra i månader? |
|
|
Vad har du för bil? Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Det kan ta sin tid, har varit med om att det kan vara "övertryck" i vatten systemet bra länge innan det går riktigt åt helvete. Bara att köra på, du kan ju kolla att det cirkulerar när du har bilen igång och den är varm: Bara att skruva av expantionslocket försiktigt TA DET VARLIGT så du inte får het glykol på dig om det är tryck i behållaren!! Kolla därefter att det kommer vatten ifrån returen, då vet du att du har en fungerande cirkulation. Glöm aldrig att oro är bara att betala ränta på morgondagens bekymmer!! Lycka till |
|
|
Ok! Tack för de visdomsorden : ) |
|
|
Om jag känner på alla slangar till vattencirkulationen när jag kört en bit så ska de ju förmodligen vara varma då....och så känner jag nog vibrationerna av vattenflödet kan jag tänka mig när pumpen drar runt vattnet... |
|
| Om vattnet inte cirkulerar, ex pga luft ficka så kokar bilen blixtsnabbt! Har du varma kylarslangar, både övre och nedre till kylaren samt att bägge slangarna in i kupen är varma är det lugnt. | |
|
När jag luftar systemet så öppnar jag plastskruven som sitter på kylaren bredvid expansionskärlet och på pumpen finns en ventil till... finns det flera ställen att lufta på? |
|
| Det räcker med dom, varm kör med kylarlocket borta så luftar den ur sig själv så snart termostaten öppnat och det börjar cirkulera. Håll bara koll på att nedre kylarslang och slangarna in i kupen blir varma innan termostaten öppnar, om inte har du någon luftficka. | |
|
Fick det här mailet och hoppet minskade något i styrka: "Det är oftast så med alla M20-motorer att dom körs till mellan 19-23.000 mil utan att byta kam !! Då skapar den slitna kammen så mycket vibbrationer i topplocket så att det spricker under kammen mot insugsidan !! Det börjar alltid vid 5-ans cyl. o går sen vidare Man ser inte sprickan utan att ta ut kammen!! Har bilen som Du har lite olja i kyvattnet är det 100% sprucken topp !! En toppackning går endast en gång per 1000 motorer ca. Medan att toppen spricker om inte kammen byts i tid är ca 99% säkert !!" Jag har dock inte upptäckt någon olja i kylvattnet när jag kollat (om jag nu har möjlighet att upptäcka sådant med blotta ögat?), men det verkar som trycket är högre än normalt i kylsystemet och då börjar man ju förståss förmoda att det är tryck från motorn som ligger bakom. Har inte heller kännt avgaslukt i expansionskärlet ej heller någon gråskala i oljan då jag bytte förra veckan, och om trycket skulle vara så högt att jag inte kan se via expansionskärlet att vattnet försvinner (alltså att trycket inte tillåter expansionskärlsvattnet att rinna till kylaren) låter ju otroligt för mig då vattnet väl skulle rinna ut i kylaren då motorn stängs och kallnar? Men som sagt är det nog bättre att låta en fackman göra kontroll. Jag sliter nästan mitt hår för att jag inte har tänkt tanken ens på att kontrollera kamaxeln!!!! *känner mig lite korkad, men är man lite stressad med platt plånbok och så vidare...* I vilket fall så måste jag nog byta kamaxeln snarast och undrar om någon har prisuppgift på ett sådant byte? |
|
| jag fick ett bra tips på att lufta bilen ,,har en 525 89a hissa upp bilen högt i fronten så får du ut all luft ,, kan ligga luft fickor som inte släpper annars .. | |
|
Japp tack...jag har fått tips om att det förmodligen är stopp i expansionskärlet och ska kolla detta omgående imorgon då jag fått tag på tryckluft! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.