AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.370

Vart tar alla gamla fälgar vägen...

19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Jag läser ofta på forumet att man lägger på häftiga fälgar på sina BMW, ända upp till 20".

Men jag frågar mig är det bara jag som vill njuta av komforten i BMW och håller mig till orginal fälgar, tycker att min 540ia med sina 15" är underbar och att 16" på 7 serien är super.

Är det bara jag som tycker det eller!? - med risk att bli klassad som idot....
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
För att inte tala om vilka billiga däck det blir i jämförelse...
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Jag håller med, däcken är billiga på orginal och med 540i är det bara bra....och kul....
Både och har sin charm, tycker jag! Det beror sig också på vad som är gjort med bilen. En strikt originalbil kan se riktigt härlig ut med original 15" eller 16" (Gäller fram till E38).

I min bil så är det snarare komfortablare med 17" än 15", beroende på mitt ganska styva chassie :) Eftersom min bil inte är original (Sänkt 35/10) så väljer jag att köra med de klassiska BMW/BBS Krysseker-splitfälgarna i 17" denna säsong :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Visst är det snyggt med feta fälgar, men för det mesta sitter jag bakom ratten och njuter och då är origanal helt OK, som jag skrev i rubriken är jag förvånad över vart alla fälgar tar vägen, när man skall hitta beg. är det inte lätt.
tvåtakt
Orginal krysseker på E34! Det snyggaste som finns. Jag har dess utom en underlig uppsättning piratfälgar från Grekland (!) som är skitsvåra att skilja från orginal. Dom är 2" bredare ,med 1,5" utåt. Fyller ut gött!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
tacka vet jag de äldre fälgarna, själv har jag original guldlackerade BBS 13" samt original 13" ekermodell till 323an samt 16.6tum TRX (kryssekerfälgar till 535an), tyvärr är dessa däck till 535fälgarna så dyra att man nästan får lägga 16000kr för 4 stycken därför planerar jag att köpa in klassiska 17" BBS splitt till den, någon som har en uppsättning att sälja eller vet någon annan?
jp
464
jpn
523im -99
det beror som sagt ur bilen ser ut i övrigt och så har ju modet varit de senaste åren att ju större desto bättre!

därför har jag valt att kompromissa lite på e30in och beställt en ny uppsättning 16tums fälgar! varken för stort eller för litet tycker jag iaf

B-M-W
Jo men vart tar alla orginalhjul vägen? Det har jag oxå undrat över. Alla kan ju inte gå åt till vinterfälgar.

Fredrik M
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag skulle tro att många standardfälgar degraderas till vinterfälgar.
Annars hamnar väl några på skroten, blir liggandes i garaget eller på någon vind.

/Fredrik
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
På Stena Aluminium i Älmhult är där åtminstonde ett bra gäng. Jag var där i jobbet och hittade ett stort berg med alu-fälgar. Det var nästan så man skulle in där och rota för att hitta fyra matchande...
Dom skulle smältas om till nytt aluminium.

Sjöberg
Paap Reeder
... man får 48:- för en TRX 390-fälg om man lämnar den till Stena.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag vet var en uppsättning orginal 16"-fälgar tagit vägen - jag köpte en - billigt. Jag har alltså uppgraderat :) min bil från original 18" till 16"-fälgar. Bra grepp, betydligt billigare däck och god komfort.

Länge leve ballongdäck!

Mvh Björn
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag och en bilintresserad arbetskamrat har diskuterat just det här med stora fälgar, breda däck och låg profil.
Vi är båda överens om att det är vansinne, framför allt i vår del av landet med tanke på vägstandarden. Det blir bullrigt, ömtåligt, spårkänsligt, dyrt och stötigt. Men snyggt.
Vi har båda 17" på våra bilar och köper alltså alla avigsidor, bara våra bilar är snygga. (Nåja, allt är ju relativt...) Och förmodligen är vi väldigt fåfänga, när vi kommer till våra bilar.

Men min tjej får ha sina 14" originalhjul på sin bil, bara för att få alla andra fördelar.

Däremot har jag kvar mina 15" originalfälgar, både aluminium och plåt. Alufälgarna tjänstgör som vinterfälgar, där då funktion får gå före utseende. Jag provade en vinter med 235/45-17 dubbfritt, men det blev bara en vinter det...
Paap

Och TRX:arna gick väl på nästan jättemkt som tillval..?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Codriver, jag är lite benägen att hålla med dig. För några veckor sedan var jag och provade nya 325i och 330i. På 325:an hade monterats däck i dimensionen 225/45-17 runt om, medan 330:in rullade på 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Det var betydligt högre däckljud i 330:in. Jag skulle aldrig i livet stå ut med detta förhöjda vägljud för att få "snyggare" fälgar och däck. Det vore för mig skillnad om de bredare 18-tumsdäcken gav ett påtagligt bättre väggrepp, men skillnaden var marginell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.