|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Skulle byta motorolja på min M3 E46 häromdagen, men efter att ha plockat bort plastskyddet för oljetråget och kollat efter "olje pluggen" så insåg jag att det skulle bli ett rent hel*ete att få ur oljan!! "Oljepluggen" som jag hittade är Insex och den sitter så svårtåtkomlig att man inte kommer åt den från något håll alls.Det sitter dessutom en metalbit som håller fast nån "burk" som jag inte vet vad det är, men den sitter fast från 2 ställen! den skiten gör att man nästan inte ens ser oljepluggen. Så nu undrar jag..... hur f*n gör BMW när dom bytar olja på M3 E46 ?? Detta är inte första gången jag bytar olja på en bil, har bytat minst 10ggr på M3 E36 och massa ggr på M5 E34 utan några problem, där är det ingen problem alls att varken se eller komma åt pluggen! Struntar BMW i att tappa ur oljan, och bara suger ur den istället ?? Någon som vet säkert hur dom gör ? Skulle vara mkt tacksam om någon kunde förklara för mig. Är väldigt irriterad för att det ska vara så komplicerat att bara byta motor olja. Mkt tacksam för alla inlägg! | |
|
Förstår inte riktigt vad du pratar om. Det är ju hur enkelt som helst att komma åt den. Du behöver bara ta bort gummiskyddet och inte hela plastskyddet för oljetråget. Låter som om du hittat skruvarna för oljenivå sensorn under tråget och inte oljepluggen. Se bilden nedan. Länk /RS2 |
|
|
Sorry, glömde länken till E46 M3 oil & filter change DIY. Länk /RS2 |
|
|
RS: Jag kollade på din bild, och det är ju ännu längre bakåt konstigt den sitter ändå där för när jag kollar i ETK så sitter oljenivåsensorn och oljepluggen nästan bredvid varandra! Men om det är så lätt som att bara lyfta bort det lilla plastskyddet och finna pluggen där är de super :D Tackar så mkt för hjälpen :) nu blev man glad igen :D |
|
|
Hur enkelt som helst precis som RS2 säger, ialf dem ggr jag har bytat på M3e46 så har det ej varit några problem. Så att BMW suger ut oljan stämmer inte, Den enda bilen jag har sugit ut oljan på vart på min fd lilla Smartbil =) smotan si bre =) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Dragan, Den sitter i bakkanten av oljetråget så lita inte på de generella schematiska bilderna i ETK. Lycka till med oljebytet och använd bara TWS 10W-60. /RS2 |
|
|
RS2,Dragolito : Ibland är saker enklare än man tror ;) synd man bara inte visste detta först :) Men brukar du/ni också hälla olja på det nya filtret innan ni lägger på locket ? Har jag aldrig gjort ! Men detta kanske är mkt skonsamare för motorn? Men ett stort tack för hjälpen :) |
|
|
Ja, jag fyller alltid på olja i det nya filtret för att snabbare få upp oljetrycket när man startar bilen. /RS2 |
|
|
Jag gör det inte, ta några droppar ny olja på fingret och smörj den nya gummipackningen till filterhållaren och spänn den med 25-30Nm Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Dragan25: Du borde ju ha koll på prestanda skillnaden mellan en m3e46 och en m3 e36 321hk.. frågan lyder hur stor är skillnaden prestandamässigt? känns det att e36:an är märkbart slöare eller? BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
|
Jag tror bulten på locket till oljefiltret på E46 M3 ska dras med 33 Nm om jag kommer ihåg rätt. /RS2 |
|
|
bilfreak: Japp, jag tycker att E46 M3 går betydligt brutalare från 3000rpm än vad E36 gör! Helt annan känsla och köra E46 :) Du får nästan prova bägge 2 och bilda dig en egen uppfattning :) ///D |
|
|
Det brukar räcka med 25-30Nm Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Dragolito, Det är olika för olika bilmodeller beroende på locket och bulten och på E46 M3 är det 33 Nm enligt TIS (jag har kollat nu). /RS2 |
|
| RS2: Tackar för dom exakta siffrorna :) | |
|
RS2: När vi ändå håller på ... hur mkt ska man spänna oljepluggen med ? :) Tackar ännu en gång! |
|
|
Dragan, Oljepluggen på E46 M3 ska dras med 25 Nm enligt TIS. /RS2 |
|
|
hur kommer ni åt informationen från TIS?? nvh Marcus Livet börjar vid 9G... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.