AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
963

Tidskomp. på bilstereo?

H.
16
H.Lind
318iS -88
Tänkte bara kolla om det finns någon här som har ett bra svar på vad tidskomp. på en bilstereo innebär? Gör det mycket för en vanlig användare eller är det främst inom tävlingar det gör nytta?

// Henke
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Med tidskompensering kan ljudet till de olika högtalarna fördröjas olika mycket, beroende på deras avstånd till lyssnaren.
Själv tycker jag det är en klar fördel, men det är bara en position i bilen som framgångsrikt kan "tidskompenseras". Övriga platser försämras med tidskompensering.
Utan tidskompensering är det nästan omöjligt att få till en vettig stereobild, vilket jag uppskattar, men det finns många lyssnare som inte alls bryr sig om detta. En annan fördel är att man kan kompensera för olika avstånd mellan t ex diskant och mellanregisterelement, vilket reducerar fasfelen mellan dessa.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Någon som har ett bra tips på en "burk" som gör detta?

Mvh Björn
H.
16
H.Lind
318iS -88
Ja min ska iaf göra det, då förstår jag varför man kan välja var man sitter ;)
Den jag har är en Sony MHC - M700R. Har fungerat mycket bra för mig!

Tack för svaret!
Robsarve
Faktiskt blir ljudbilden bättre även för passageraren med en korrekt inställd tidkompensering, och då menar jag inte såna som man kan ställa pen viss sittplats.

Detta kräver att man har separata slutstegskanaler för varje högtalare som skall tidsjusteras

I min e39 använde orginal Proffessional Navi tilsammans med Alpine´s PXA-H700 (säljs nu i två delar som PXA-H701 & RUX-nånting) som antagligen är den bästa boxen för detta just nu.
Rekpris i sverige med tre års garanti ca 10 papp, skickad från Tyskland ca 5300:-

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Orsaken till den förbättring av stereobilden du beskriver ligger nog i just att fasfel (orsakade av placeringen) mellan högtalare korrigeras, vilket kan vara till godo för flera lyssningspositioner, och påverkar ljudet positivt på flera sätt, inklusive ljudbilden. Det kräver som du säger en förstärkanal per högtalarelement. Kostar pengar men har många fördelar, varav möjligheterna till fullständig tidskompensering är en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.