|
|
|
|---|---|
|
Har börjat "skrapa" och gnissla om (fram?)bromsarna till och från på min 1999 års 540iA Touring. Igår efter lite "högfartsaktiviteter" var det med påtaglit än vanligt, så antar att det börjar bli dags att byta dem (vet ej när det är bytt innan!) (Bilen har gått 14800 mil) Nån som har koll på vilka summor det rör sig om att byta, hos en Auktoriserad BMW verkstad? Vilka service intervaller är det på bilen? /Jocce | |
| Byt själv, gjorde det idag hur enkelt som helst ,kostnad ca 600kr | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du fått varning för slitna belägg??, ska komma när det är 3 mm kvar. ///MVH Hasso Länk |
Plumber |
Jocce: Byt innan du sabbar skivorna. Skorpion: 600kr. Det låter jävligt bra. Bytte du bara en sida fram då? Orginalbelägg kostar strax över en tusenlapp till 540. Lägg till en slitagekabel för 140 riksdaler också. |
|
Bytte skivor och belägg fram för 1,5 år sedan och har för mig att det hamnade på ca. 3000kr på BMW-verkstad. ___ //Ulf |
|
|
Kommer INTE byta själv, då jag varken har den kompetensen eller lusten att göra nått så pass avancerat som bromsarna själv! (mindre skoj om nått går fel!) Hasso: Hur märker man det? Får man upp det som en varning på displayen i "Check Controlen" eller är det skivorna som ger ifrån sig ljud? Som sagt, nått står inte rätt till med bromsarna, så de bör kollas, då de som sagt gnisslar o så när man bromsar! (Framförallt hårda inbromsningar och när man svänger o bromasr). /Jocce |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kommer upp en varning i Check.controllen för slitna belägg när dom underskrider ca 3 mm. Men det är bara slitagevarnare på vänster fram och höger bak och bara på ena belägget, så det kan ju om OK kärvad tex. Vänd dig till en välrenomerad allbilverkstad så slipper du kanske betala BMWs 1200 kr + moms i timdebitering kolla med Perre i Huddinge Bil&Motorteknik bäst på BMW i 08 enligt de flesta eller nån annan hyfsad verkstad, som har en humanare prisdebitering, jobbet är elimäntärt och inte svårare än på vilken annan bil som helst. ///MVH Hasso Länk |
Ska väl tillägga att det är mycket vanligt att det fastnar "sten" grus av den storleken som det sandas med, det fastnar mellan skivan och bromskölden och för ett herrans liv, gnissle och tjutande, man brukar få backa loss gruset en 15-20 meter ibland. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Vänder mig till min verkstad som jag alltid vänder mig till, det vill säga "G.W Engineering" i Bagarmossen! (Länk Dock så funderar jag på om man kanske skulle uppgradera bromsarna när man ändå är igång? Finns det nått som passar "rakt på" som går o köpa över disk? /Jocce |
|
|
Länk Mvh Jojje |
|
|
GWE går till Prre när dom har problem som inte går att lösa:)) Ang bromsuppdatering. Org skivor och belägg duger alldeles utmärkt. Vad som däremot gör kalasskillnad är stålomspunna slangar. Kopierat från min gamla krutisdagbok "Shoppingtajm! Länk fick i fredags en beställning av mig på stålomspunna bromsslangar. Dessa avhämtades i eftermiddags och 844kronor fattigare lämnade jag dom med glädje hos Bil&Motorteknik. Tips: Ska Ni beställa, ring in beställningen 2 dagars levtid och det är cash betalning på plats som gäller:) Samma bromsslangar passar till alla E39 och kommer att göra känslan i bromspedalen mycket stummare och finare. Castrol får också bidra till detta genom sin SRF Tävlingsbromsvätska Den finns att beställa på närmaste mekonomen och priset ligger i klass med slangarna ovan för 1l. Viktigt att pumpa ur all gammal bromsvätska då den är olika mot originalvätskan." Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.