AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
869

Vevhusventilation

327i Nm Power
Har en fråga ang. Vevhusventilationen på min bil. Slangen som i normala fall brukar leda tillbaka ventilationen in i motorn igen, sitter i en aluminiumbehållare i framkant av motorrummet. Sedan från den leder en lite mindre slang ut genom ett hål i innerskärmen. Varför är det ombyggt på detta sätt? Bilen har en koverterad 325e motor till 325i, om det kan ha med saken att göra?
327i Nm Power
Ingen som vet nogot om detta?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Han kanske inte vill ha en "oljedimma" in i motorn ?!
Jag tror inte att det gör någon effektskillnad om man har vevhusventilationen kopplad till luftfiltret eller har den som du har på din bil.

Funktion före styling!
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
På överladdade motorer gör det stor skillnad i alla fall. Har haft ett par celica gt-4:or som det gjorde susen på.

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Anledning till att man sätetr en burk mellan insuget och vevhuset är att man inte vill ha in olja i motorn igen,

När motorn går så blir det ett visst övertryck i vevhuset och den kan trycka ur sig olja därigenom
för det mesta så kommer det bara en liten oljedimma
men om man har en sliten motor så brukar det komma med olja , och det brukar kunna lukta fan om bilen sen eftersom den måste förbränna olja oxå
och det slipper man med en sådan burk,
Brukar kallas oljefälla
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kommer ej att gå igenom SBP!

//Ticco

www.ticco.com
327i Nm Power
Jodå, det gör den. Den är registreringsbesiktigad hos SBP med den "burken". Så det är inga problem. Byggnationen är gjord av förra ägaren i Tyskland.
327i Nm Power
Kan det vara effekthöjade med en sådan här modifiering på en sugmotor? Man kan ju inte lägga ner ett sådant arbete på att få bort en "oljedimma" in i motorn, jag misstänker nogot annat skäl. Men vad kan det vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.