AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.795

Rostiga bensinrör

Hade bilen uppe på lift idag och såg att många av rören som sitter i bakaxelregionen är rostiga. Såg ut som mission impossible att byta dessa utan att riva bort typ ljuddämpare, tank, bakaxelupphängning m.m. där går ju rör precis överallt där bak. Nån som har bytt detta själv? Kan/får man ersätta några rör med slang?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag undrar exakt samma sak, det skulle inte vara skoj om det gick hål på den
markus00
Jag bytade själv bromsrör och bensinrör på min förra E34. Va inte speciellt svårt bara väldigt pilligt och tog ganska lång tid. Ingen ljuddämpare eller liknande behövde tas bort för mig iallefall men jag hade bara en 525i.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Slang till bränsle går utmärkt bara det är uppsatt ordentligt
Nån bra ide på hur man ska skarva ihop slangarna med dom befintliga slangarna (som nu möter rören)? Måste ju vara en skarv som pallar trycket. Antar att det är en "kulle" på rören där originalslangarna är påskruvade med slangklämmor?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är inte något stort tryck ..på min sågade jag av rören och satt på slang på de friska bitar som var kvar det är bara att trycka på slangen en bit på röret sen en klämma det läcker inte men du ska skrapa röret rent innan du sätter på slangen....nu menar du att det kommer slang första biten från tanken ?? jag tog 2 rörbitar från de jag sågade av och skarvade med
vill man vara riktigt seriös kan man ju ta en bromsrörskonare och göra en kona i varje ände på röret man skarvar med, trä slangarna över konan i resp. ände och sen sätta klämman, då lär det ju inte åka av (även om det håller utan kona så kan man kanske kosta på sig det :) )

MVH
Johan K
Jag trodde det var bra tryck i grejorna, sitter inte huvudpumpen där bak?

gto80: Kollade lite undertill idag, och vad jag kunde se kommer där två slangar från tanken, som övergår i rör, men sen blir slangar igen i motorrummet. Dock går det TRE rör i samma dimension under bilen, men jag vet inte vad det tredje är till för, avluftning? Det försvinner nånstans upp bakom högra bakhjulet.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det 3dje är avluftning det röret finns inte på dieslarna...byt bara ut det som behövs och det lär väl väl bara vara i bak
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Trycket ligger på 3 Bar på Bensinarna. Det är lika på min 525. Samtliga bensinrör måste bytas. Även hela ventilations "paketet" bak runt tanken är sönderrostat, dock så läcker den ingen bensin ännu. Men ett byte är på G.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.