|
|
|
|---|---|
|
Mkt BMW-läsning i dagens DN. Både om nya 5-serien och 7-serien. Läser att 5:an skall få motlutassistent som håller bilen vid start i uppförsbacke så man slipper leta dragläge eller använda handbromsen. Hur tusan fungerar det? Verkar mysko. /A | |
|
Bilen känner av att den står stilla och håller helt enkelt kvar trycket i bromssystemet när bromspedalen släpps. På BMW-språk heter systemet Hill Start Assist och är en del av DSC/DTC-systemet. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
bustorp |
Vad har man för nytta av det? Och när? Overkill.............. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
När man startar i kraftigt motlut och inte vet hur man hanterar en koppling ;) /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
bustorp |
Finns det såna?........:) "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Fick lite panik förrförra helgen då det var SM-final i bandy i Uppala. Skulle köra upp för en kort men mkt brant backe i Uppsala (Carolinabacken). De som kör upp för backen har naturligtvis företräde, men alla bandysupporters som var på väg hem brydde sig inte om detta. Så jag blev stående i det brantaste partiet där knappt handbromsen förslog, och alla som kört en X3:a med manuell låda vet säkert hur svårdoserad kopplingen är. Även om jag nu lärt mig att dosera kopplingen så var det lite nervigt. I det läget skulle en motlutsassistent varit på plats. /Anders |
|
|
Subaru har länge haft något som de kallar hillholder på sina bilar, redan på 80 tals bilarna om jag inte minns fel, så någon världsnyhet är inte detta i bilsammanhang :) På subaru funkade det så att en extra vajer gick från kopllingen till en ventil som höll kvar bromstryck, om jag ej minns fel.. |
|
|
Funkar fint på E90 men den är rätt känslig innan den går i. Man måste verkligen krypa iväg för att den ska gripa in. |
|
bustorp |
Fjolligt option tycker jag............. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
bustorp: jag tycker att det finns många fjolliga tillbehör, automatlåda är väl det fjolligaste av alla;-) /A |
|
|
Säkert nått påfund för den amerikanska marknaden. Säljargument för manuell låda. Håkan |
|
|
Tydligen en finess som bosch har utvecklat i sitt nya esp system så alla nya bilar som använder bosch kommer att få det. Tillsammans med att den rensar bort vatten från bromsarna när det regnar, bromsförberedelse när man plötsligt släpper på gasen samt bromskraftförstärkare när bromsarna börjar mattas... Blev lite sur när man märkte att nya Passat hade samma finesser som bara 6-cylindriga BMW har... |
|
| Det var för övrigt härligt att se hur BMW ägde Lördags-bilagan i DN. Först omslaget, sen annons under huvudartikeln, sen nära nog ett uppslag i en bilaga som mest är annonser. Ren BMW-porr. | |
|
men hallå, den funktionen hade jag redan på 60-talet i en Jaguar Mk2 -62! Mycket behagligt när man stod ett motlut, bromsa, släppa bromsen och sen gasa när det blev så dags. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Är jäkligt bra på bilar med automat när man vänder och donar. Inget rull utan bilen står kvar när man byter vxl. Mercedes har det på sina "manuela automater". Funkar kanon. Det värsta är ju när man bara vill rulla och så vill inte bilen det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.