AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.062

Skyddsplåt till kat skramlar

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Jo det är så att min bmw har problem med skyddsplåten till katalysatorn som sitter monterad under bilen. Den skramlar vid minsta ojämnhet i vägen vilket är riktigt irriterande speciellt nu när det börjar närma sig sommaren och man kör med rutorna nere ibland.

Lämnade in bilen på en insp 2 i september och bad verkstaden åtgärda det när bilen ändå var inne. I februari så skramlade det så mkt så jag var bara tvungen att åka tillbaka och be verkstaden åtgärda det igen. Blev något förvånad när jag hämtade ut bilen och representanten hos BMW sa att dom hade åtgärdat plåten utan kostnad men att den där plåten kommer fortsätta skramla så länge den inte svetsas fast.

Min fråga till honom var ifall plåten ifråga var svetsad från första början och isåfall varför svetsade dom då inte fast den igen då jag de facto betalat dem i september för att dom ska ha åtgärdat den. Skulle den inte varit svetsad utan istället skruvad så borde den väl hålla mer än 5 månader med tanke på att jag bara kört 500 mil med bilen.
Jag fick inte mer än en axelryckning till svar och där någonstans bestämde jag mig för att sluta använda mig av den verkstaden.

Saken är den att jag har varken garage eller verktyg så jag har alltid lämnat in bilen på aukt. bmw-verkstad, samma sak med första ägaren som jag känner personligen.
Blir så inåthelve** trött på att betala dyra pengar på halvdåliga jobb. Kan någon rekommendera en bra verkstad i norra stockholm eller uppland så skulle jag vara tacksam.
Nu tillbaka till skyddsplåten: Är det enkelt att åtgärda? Kan jag göra det på en förstör-det-själv-hall eller måste den svetsas?

God natt vänner!

om den bara skall svetsas fast så är det ju inget jobb alls om man har svets, har gjort så på min e36 då den var lös...tar väl en 10 minuter allt som allt!

hade du bott här nere i skåne så kunde jag punktat dit den åt dig...

MVH
Johan K
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Tack för erbjudandet Johan.
Får väl bli svärfar som får fixa det till mig. Då får jag chans att höra om hur otroligt bra hans volvo 850 gle -94 är som gått 56 000 mil.

Om det är mycket besvär med att svetsa fast den, krångla inte till det, riv bara bort den. Gör varken till eller från, det är min erfarenhet. Har gjort det på både en 525 E34 och 325 E36 utan varken driftstörningar, avgasrelaterade bekymmer (läs bilprovningen) eller annat.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Tack för tipset SL.
Ska se om det går att åtgärda annars lagar jag det med släggan ;)

Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
jag slet bort den på min förra bil både den bid katten och plåten vid bakre ljuddämparen inga som hälst problem var orolig i början och tittade mkt under bilen men det uppstod aldrig några problem
Trist med dessa dj-a BMW-verkstäder som beter sig snobbigt emot ägarna. Träffade på en tomte som betedde sig illa och det resulterade att jag frågade: - vad kör du själv då? Nissan Primera blev svaret.. Då sa jag till honom att han skulle skärpa sig eftersom det inte finns någon som helst anledning att vara snobbig om man kör sånt sk-t. Anser att det är ett stort problem att handlarna och verkstadskillarna på de stora verkstäderna, inte bara BMW kör med en stil som inte passar. En stor anledning till att man fortsätter att vara kund är ju om man blir rätt bemött, eller? Jag menar, vill de inte ha mina pengar, så finns det andra som vill.. Gjorde så när jag köpte min, gick till grannen och handlade istället och visade sen upp bilen för den förste säljarens chef, med en trevlig hälsning.. Nu till saken.. Hört flera som rekommenderar JWR, fast de ligger på andra sidan stan. Däremot vad gäller avgassystem och koll av denna så kan jag rekommendera "Avgassytemet" som ligger i Bälsta.

T
Oops, stavar illa när jag minns tråkigheter.. :-) ber om ursäkt. Men lägger också till att "Avgassystemet" även kan hjälpa till med byte av Kat om det skulle behövas.. Alla ställen jag ringde till sa bara "ring BMW" för det är det enda som finns färdigt.. men så var inte fallet. De ordnade en ny, monterad och klar dagen efter att jag ringde..

Snabbare, trevligare och framförallt BILLIGARE än BMW..

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.