|
|
|
|---|---|
|
En ventil stack igår och det har kommigt små metalbitar ur avgasröret samt i oljan samt att täntstiftet på tvåan ser väldigt misshandlad ut. Jag har alldrig förrut bytt eller haf isär en sån stor moter förrut så jag har ingen stor erfarenhet. Motorn har gått 30000mil men enligt den tidigare ägaren så fick det en renovering för 10000 mil sedan. Ska jag ta isär hela motorn och byta kolv och eventuellt topplock mm eller ska jag hitta en ny motor? | |
|
Vad har egentigen hänt? har en vipparm gått av och ventil släppt från fjäder och sedan krökts?? Lyft på ventilkåpan och titta efter, det kanske inte är så allvarligt. Om du åker på att demontera toppen , är det lättast att lyfta den med insug och grenrör . Metallbitar i avgasrör, kan vara från innandömet i ljuddämparen?! Tändstiftet finns det flera tänkbara orsaker till så det är ingen ide' att gissa /Mats |
|
|
Länk Länk två bilder från avgas systemet och det misshandlade tändstiftet. Jag håller på att lyfta toppen just nu men vipparmen är hel. men trotts att ventilen ska vara uppe så sitter den fast dvs "galppar" inte eller vad man ska säga. jag hoppas verkligen att ventilen bara har släppt och att det inte är några mer större skador. |
|
|
Metallbitarna i avgasröret skulle ju rent teoretiskt kunna komma från ventil/kolvkrock om hela avgassystemet är ett "fullflödes"system och du hade ganska höga varv på motorn när det inträffade... Inte såå svårt att få upp topplocket (dock omständligt), köp Haynes för 3 o 5-serien som finns på svenska, M30 motorn finns med där: Länk Länk Mvh |
|
|
När det hände så hade jag danska högt varv för min kompis hade just sagt att det kom blårök från avgassystemet så jag stack ut huvudet och trampade till en gång för att se om man hjävlades eller inte, och ja då small det. Vad jag vet så ska det vara ett vanligt system men det läter lite för mycket för att ljuddämparna ska vara helt intakta. Jo jag har den boken det skulle alldrig gå annars. |
|
|
Undrar om den där "renoveringen" verkligen var fullständig, iom att den blårykte innan "kraschen" så är det antagligen helrenovering som gäller men det är ju inte säkert, bara att öppna upp och se hur illa det är... Mvh |
|
|
Här har du en verkstadshandbok på nätet som innehåller M30-motorn Länk Per L |
|
|
Snacka om bra länk!! Synd att man inte kan få den överst på Favoriter... Mvh |
|
| du har väl smällt en kolv,,, ser ut som den gått varm,,,snål på soppan | |
| jag antar att musteriet får sin lösning så fort jag fått av toppen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.