AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.328

USA import - äntligen klart

Sa
30
Saxpy
325i Sedan -02
Hejsan,

eftersom det varit en del inlägg ang. import från USA så tänkte jag bara berätta att jag precis flyttsaksimporterat en 2002 325i från USA.

Om man bortser från att det var en massa strul med själv transporten så gick saker och ting över förväntan. Mitt stora orosmoment, konvertering av belysing, blev otroligt okomplicerat.

Jag hade bilen inne på BMW Solna för att höra vad en officiell konvertering skulle kosta. 500kr+moms senare fick jag svaret: 7000-10000kr... Lite väl i överkant tyckte jag nog så jag bestämde mig för att chansa. Jag bytte ut de oranga blinkersglasen med klarglas(som jag köpt med mig hem från USA för en spottstyver), vita glödlamport och körde till besiktningen. Det hela förlöpte utan problem dvs inga kommentarer alls... Jo, förresten bromsbelägg fram var slut... :-)

Försäkringen var det ju lite värre med, billigaste jag hittade med 12 skadefria år var 15kkr... Illa, illa...

Förresten, någon som känner till nåt bra ställe i Solna trakten där man kan får bytt bromsbelägg?

-Jonas
Kul att alla bitar föll på plats!!
Angående den dyra försäkringen: Välkommen till Sverige!!
kilroy
Grattis till importen...kul att det är flera som lyckas ta sig igenom regelverket...!Ser att du bott i San Diego...Jag bodde ett år i San Diego i samband med att jag studerade på UCSD. Fast i ärlighetens namn tillbringade jag rätt mycket tid på La Jolla, Windansea och Mission Beach...))Mvh kilroy
Sa
30
Saxpy
325i Sedan -02
Ah... San Diego... Billiga bilar, billig bensin, billig försäkring och låg skatt...

Varför flyttade jag egentligen hem??? :-)
kilroy
Jag frågar mig själv detsamma, framförallt om det är en måndagsmorgon i januari när snön yr runt knutarna...Jag stortrivdes i San Diego, inte minst p g a klimatet. Sen fanns det ju rätt rikligt med "trevliga" objekt på stränderna också...lite annan klass på damerna på San Diegos stränder jämfört med Ribersborgsstranden i Malmö...:-)Mvh kilroy
er
375
erc
218i Active Tourer -16
...nu blir man ju nyfiken. Vad kostade den där 325'an att försäkra i USA?
Sa
30
Saxpy
325i Sedan -02
Det gick löst på $1200 dollar cirka men då fick jag köra betydligt mer än i Sverige så jämförelse haltar kanske lite.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Saxpy,

Intressant. Man har ju fått för sig att försäkringar i USA är skyhöga. Men - de kanske inte innehåller rättsskyddet?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Priserna skiljer en hel del mellan staterna samt beroende på om du har lokalt körkort eller kör på dit svenska.

När jag flyttade dit (New York State) 2001 och köpte en Ford Explorer så hade både jag och min fru bara svenska körkort. Väldigt få bolag som accepterade detta och billigaste premien var $1800 för 6 mån. Under denna tid så tog min fru USA-körkort samt gick någon kurs för "Safety driving" och efter de första 6 mån så kunde vi välja vilket bolag som helst och den vi valde låg på $650/år. Har för mig att någon form av rättsskydd ingick och det var rejäla summor för olika ersättningar vid olyckor.

___
//Ulf
Sa
30
Saxpy
325i Sedan -02
Erc,

min försäkring täckte faktiskt mer än den jag har i Sverige. I USA hade jag rättskydd, extra sjukförsäkring, hyrbilsersättning plus försäkring för alla de vanliga "skadestånden". Hade min försäkring i AAA, den amerikanska motsvarigheten till Motermännen ungefär.

I USA så sjunker premien ganska fort om man "Good Driver Status" dvs om man har kört ett antal år utan skador.

Jag är uppriktigt sagt också väldigt förvånad att det är så dyrt i Sverige. Min bil är ju ändå inte någon värsting bil på något sätt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Saxpy: Bästa BMWverkstan i stan ligegr en bit från Solna men är väl värt åkturen. Bil&Motorteknik 087110687. De har lånebil.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.