|
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde idag en inspektion 2 på BMW. Jag bad dem spara tändstiften (vill ha dem till annat så de inte bara slänger dem). Då såg de att tändstiftsbrunnarna var "fyllda" med olja. - Är det ventilkopspackningen igen!? - Håller inte en sådan packning längre än 1,5 år?! Gjorde inspektion1 på BMW 2003-10-06, bilen hade då gått strax under 15 000 mil. Det var då de noterade att man behövde byta packningen på båda sidor eftersom det hade kommit in olja på stiften. Idag 2005-04-01 har den gått strax under 17 000 mil, 2000 mil senare alltså, och problemet verkar fortfarande finnas kvar. Då börjar man undra om de verkligen gjorde rätt förra gången de bytte packning, eller är det något annat som är på gång? Vilka andra orsaker kan det finnas till att olja kommer in i tändstiftsbrunnarna? (Man blir ju lite orolig, men bilen har ju gått bra hela tiden trots detta) /Hammar | |
Plumber |
Antingen slarvade de när de bytte, dvs olja är kvar sen förra bytet eller så har det börjat läcka igen. |
|
Låter som ett dåligt utfört arbete... Om de hade kompletterat med Hermetite tätningsmedel Länk , så hade det nog varit tätt än idag. // Jögge Länk |
|
|
Ok, ska höra vad de säger på måndag, de måste väl ändå ta det på lite goodwill då arbetet tydligen var dåligt utfört, som ni påpekar. Återkommer. En fråga till bara, är det något man kan köra med en stund eller hur akut är det att fixa? ...så det inte är farligt för motorn. /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det bytt packningar så ska det absolut inte läcka efter 2000 mil igen. ///MVH Hasso Länk |
|
Det beror ju på hur mycket det läcker, men läcker det bara väldigt lite så att det fuktar lite kring tändstiften så att dessa inte blir dyblöta på kort tid, så är det nog ingen fara att köra med bilen Droppar det däremot ner på grenröret så kan det osa in i kupen lite, vilket inte är så trevligt eller hälsosamt... För motorn i sig är det ingen fara, bara det finns tillräckligt med olja dvs... // Jögge Länk |
|
Plumber |
Det som tar stryk och kan bli dyrt är tändspolar. |
|
Ringde idag, inget tjafs alls faktiskt, de skulle ta det som garantijobb. OM det är så att det är packningen som måste bytas igen så står de för arbetet. Är det något annat (vad det nu skulle kunna vara, någon som vet?) så får man givetvis stå för kostanden för det arbetet. Detta gör i alla fall att man kommer att återkomma till dem, trots ev. dåligt jobb med packningarna, då de vill göra rätt för sig. ...som man brukar säga, en gång är ingen gång. (Men fler gånger så är det till att leta efter något annat ställe) /Hammar |
|
|
Håller med Hasso här.... Men naturligtvis bra att de gör det nu riktigt(som det verkar iaf). Begär gärna nu dem gamla packningarna i handen efter jobbet. Mvh Janne. |
|
|
Jodå, det ska jag göra. Hoppas bara jag kommer ihåg det när jag väl står där. Hur är det sedan om man själv vill kolla stiften, är det svårt att komma åt dem? (Tar det lång tid, om man frågar någon annan som är van, att kolla?) /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej det är inte så svårt alls du är ju händig så det klarar du själv. Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Tackar för ditt förtroende. :-) Ja, men då ska jag väl göra ett försök sedan och se så det är torrt även ett par veckor efter att de har fixat packningen. Tack alla, för er hjälp och era tips! /Hammar |
|
|
Uppdatering: Ja, idag fick jag tillbaka bilen. Garantiservice, fick dock inte något papper på vad som har gjorts men de sa att de bytt packningen igen. Vet inte riktigt var dessa packningar sitter, men om det är de som man kan se en kant av på motorn på varje sida så ser de MYCKET bättre ut än de som fanns där förut. De som fanns där förut var sargade och man kunde nästa dra i kanten på "gummit". Kan det vara så att de har dragit åt för hårt eller något och på så sätt skadat packningen, eller att den har legat fel? Den som är där nu är perfekt i linje med resten av motorn, ingen kant som "sticker ut" eller så som den gamla. Hur som helst så verkar det vara en lite skillnad på bilen faktiskt, med reservation av placebo-effekten. ;-) /Hammar |
|
Plumber |
Packningen kan vara lite kinkig att få till i bakkant av toppen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.