|
|
|
|---|---|
|
Hej alla jag är ny här på forumet. I garaget står min 318-94 med M43-motor vars ventillyftare är i behov av att bytas. När jag dragit av skruvarna till topplockskåpan sitter topplockskåpan fortfarande rejält fast. hellst skulle man vilja slå lite med gummiklubban men något utrymme för det finns inte och eftersom jag inte vet exakt hur topplockskåpan sitter på topplocket vågar jag inte försöka mig på något som jag senare får ångra. Sitter topplockskåpan monterad på topplocket riktad med några hylsor eller används bara skruvarna? Kan man dänga till rakt på sidan av topplockskåpan eller finns några klackar som man kan lägga en dorn mot och knacka med klubban på? Hur gör nin när ni demonterat topplockskåpan på er motor? | |
TobbeBMW |
Hej!! Är du säker på att du har lossat alla skruvar till ventilkåpan (som jag antar att du syftar på) så kan du bara ta en bred skruvmejsel och bända till den, då lossnar den, den sitter bara med nått vacuum nu. |
| Ursäkta min dåliga fyrtaktsterminologi, jag har bara skruvat tvåtakt innan, ventilkåpa är nog det korrekta ordet. Jag har inte vågat trycka in en skruvmejsel av rädsla för att förstöra godset eller den gummipackning som sitter där. Är det standard att göra så? Jag är nog fast i tvåtaktstänkandet där man inte har någon ventilkåpa utan lyfter toppen direkt och då är skruvmejslar o dyl strikt förbjudna arbetsredskap. Vad är ventilkåpan och toppen gjord i för material? Om det är aluminium finns ju risken att man kan skada godset ordentligt med en vass och hård skruvmejsel. | |
| Nu har jag köpt ventillyftare (eller heter det ventiltryckare egentligen?) och ett oljerör från MotorNord, de kom i ett snyggt litet paket, och står i begrepp med att påbörja arbetet med att byta ventillyftarna. I Haynes manualen står att man behöver två specialverktyg, ett för att låsa kammen och ett för att låsa "Flywheel", vad det nu heter på svenska. Stämmedr det? Är det någon här som bytt ventillyftare på en M43? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.