AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.049

Short shift

Hej!

Är det någon som har monterat ett short shift på sin M3 E30 och hur blev resultatet?

Tips om var man kan köpa ett short shift?

Mvh
/Jonas

Cr
47
Crazy_guy
M5 E39 -99
Köp växelpinnen från en Z3M roadster så blir det korta lägen. passar direkt. om du inte vill ha så korta som den så ta en frå Z3 1.9 och den kortar ner c:a ½ av m roadstern.
passar från Zmroadster på alla M modeller t.ex M5 e34?
MVH

Mauricio
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Maurixt@
alla BMW-reglage har i princip samma problem = slitage, glapp -
jag har precis beställt en -UUC-short-shifter- till min E34 M5
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Har precis bytt alla bussningar från spaken till lådan och själva växelarmen på min 325i och det blir stor skillnad. Short-shift gör man väldigt enkelt själv genom att förlänga efter behag under kulan. Tog 10mm och det blev fina slag. Sen finns det även viktade växelstag mm i vissa kit för en ännu bättre (?) känsla, dock är jag nöjd med original nykänslan.
Missano: Har du provat förkortad växelpinne på din M5:an?

i så fall är det svårt att komma åt och fixa det där?

MVH

Mauricio

Mauricio
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Nej, M5:an har jag inte rört ännu. Så småning om ska alla bussningar och länkage bytas men den spaken ska inte modifieras, för jag vill ha den bilen så original som möjligt.

Det är lite jobbigt att komma åt tyvärr. Men M5 har en annan form av låsning runt kulan än 325 E30. Det sitter en låsring som man kan ta bort uppifrån. Men för att ta lös hela mekanismen så bör avgas inkl. katalysatorer och kardanstången bort. Jag lossade även lådan och släppte ner hela motorn och lådan ca 10 cm och så kom man åt lättare. Men som sagt, har inte gjort det på M5 än men misstänker att det är ännu mindre plats.

Samtidigt som jag förlänge spaken under kulan 'short-shift' så kortade jag ca 15mm ovanför. Lättast är att fortsätta förlänga i spåren som håller knoppen och sen kapa av. Allra lättast är kanske att köpa en spak för en annan BMW modell som redan är färdigkortad och förlängd. Men då har man ej byggt själv :)

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Tror de flesta BMW har samma storlek på 'kulan' som spaken ligger i, så kolla här om någon passar Länk

Såhär ser hela länkaget ut på E30 Länk
En kompis har nyss köpt en M5 E34 och den har shortshift, fast känslan är riktigt urusel. Jämfört med hans så är det mycket bättre känsla med originalspaken.
Om länkage är sliten blir det svårare att lägga i någon växel?? hur vet man att det är fel på länkage eller växelåda?? är det inte så att när växelåda håller på att gå sönder blir det ett skrapande ljud mellan växlingar??

MVH
MAuricio

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Skrapande ljud mellan växlingar har nog inget med länkaget att göra, snarare kanske att syncroniseringarna i lådan börjar bli dåliga.

DMC: Skulle vara intressant att känna på den någon gång och se hur den är jämfört med original. Rinsken med när det är riktigt korta slag är kanske att lite av den riktiga (BMW) känslan försvinner (?)

Klassiskt på 'alla' BMW är annars att del nr. 13 i länken ovan "GEARSHIFT ROD JOINT" tar helt slut. Det är den som gör att spaken glappar i sidled. Numera är det ingen plast dem utan ett hårdare material så nu ska de förhoppningsvis hålla längre.
skrapande ljud, Javisst har det att göra med synkryngar inne i växelådan, men t.ex blir det svårare att få i växlarna om man har en sliten länkage alltså sliten på delarna som finns mellan växelåda och växelpinnen om man säger så. Eller det ända sympton är släpp växelspakel?

MVH
Mauricio
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Nej, man kan säkert ha problem att få i växlarna när länkaget är dåligt. Man måste liksom ha växelspaken i fel läge för att det ska bli rätt för lådan om du förstår hur jag menar.

Tex på E30 kan spaken ta i konsolen på vänster sida när man ska lägga i backen, ett bra teckan på att det är slut.

När ettan ligger i mede nya delar så går de att flytta spaken ca 5mm i sidled.
M3-Mackan
Om växelspaken viberar/fladdrar vid motorbroms på 2ans växel, kan de vara nå bussningar som gett sig eller nått annat?

-Mackan-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.