AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
721

Hastighets mättaren funkar men inte resten? E30

320-325
hej förra sommaren så råka jag pilla lite med handen i hålet där stereon sitter .. tänkte kolla upp vilka kablar som fanns där för att koppla in stereon d var min plan senare.grejen var bara att jag var på lång tur och jag drog in handen i hålet o kände efter bil stereo kablarna men helt plötsligt slockna varv räknaren samt den dära bensin förbrukar mätern under varv räknare. sen efter en dag så dog även hastighetsmätaren. men jag upptäkte senare att d var säkringen som hade gått för hastighetsmätaren.grejen är oxå att även all instrument belysning dog samtidigt. om ja inte minns fel dog även nåt av bak ljusen .. jag vette sjutton vad ja ska göra... (:

bilen är en E30 89´´ a 320 med m20b25 90´´

allt hänger på er nu grabbar om jag inte får hjälp så måste jag skrota bilen .. o d är förbannat synd den är fräsch .. men den går aldrig igeom bes med dessa el fel och om den inte går igenom bes måste den skrotas. bilen blir ju oanvädbar...

jag hatar el fel.. allt annat kan ja fixa men just el *suck* jag kan mäta upp fel o så men jag vill ha ett humm om vad jag ska börja leta.. annars är det som att leta i en höstack efter en nål...

tack på förhand för er hjälp...

mvh Johannes

ps jag vill satsa på E30 nu o sälja supran men jag måste få igång elen annars vågar ja inte sälja jappsen..

Supra MKIII
Den har antagligen tappat signalen till varvräknaren, om jag inte har fel (lite osäker på din årsmodell) så går varvsignalen från styrboxen till instrumenten via en svart kabel med blå rand som passerar bakom stereon, får du avbrott i den så lägger även förbrukningsmätaren av.
Att säkringen till instrumenteringen gick kan ju bero på att kabeln du slet av kortslutit till jord.
Du får kolla runt lite inne i stereo-hålet...
320-325
tackar d ska ja kolla upp snarast ...

finns det mera förslag så .. tala ur skägget mina herrar

Supra MKIII
kan inte va nån jord kabel som råkat hoppa loss? bara ett förslag...

""Varför åka nåt annat skit när man kan åka e30? Bara en fråga..""
svintoleffe
Jag vill att du kollar säkring tio, För pajar den, då tappar du varvräknaren med mera, instrument beslysning.

Lyfter du på säkringsboxen, så ska det vara två grön vita, om jag inte minns fel..

En av dom grönvita, går in i kupen, en av dom går till tomma intet, vid dom andra reläna inne i kupen, den andra dyker upp vid växelspaken. Där brukar kablarna kunna skava sönder o hämna mot jord, å då pajar säkring hela tiden.

Detta fel fick vi förra helgen, Då hade kablarna skavt av vid växelspaken o jordade.

Fråga gärna för mer info.

Länk Bimmern
MVH Leffe
320-325
shit tackar för era svar o tips.. mkt hjälpsamt. nu i helgen ska jag gå på E30 in o meka EL.

Supra MKIII
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Innan du pillar för mycket.. kan de inte vara SI-batterierna??
eller vad dom nu heter.

---
King of the road
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.