AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.103

E39/V8: Dags att byta bränslefilter/tryckregulator?

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihop

På senare tid har jag märkt att motorresponsen har försämrats i sådana fall då jag håller jämn hastighet i intervallet 90…120 km/h och ger hastigt gaspådrag, ”stämplar” så att säga. Motorn svarar liksom inte med en gång utan den först ”kvävs (gurglar)” en kort stund för att sedan långsamt varva upp. Accelerationen kommer dock snabbare igång om jag då lättar på trycket på gaspedalen. Observera dock att detta inte är ett fall då ASC/DSC:n varvar ned motorn utan rör sig om normala körningsförhållanden.

Detta händer dock aldrig när jag accelererar mjukt, exempelvis genom att jag slappnar av med foten/benet på gaspedalen, eller om jag accelererar med hjälp av farthållaren; och inte heller under en normal accelerationsförlopp från stillastående.

Är detta beteendet ett tecken på att bränslefilter/tryckregulator-paketet måste bytas eller kan det vara något annat som ligger bakom?

Ha det gott

Ellinas
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej Ellinas

Har haft liknande fel på min 523:a, kanske detta kan hjälpa dig.

1. Kolla bränsletrycket, fallerar det så såg jag det på en svagt stigande bränsleförbrukning med följd att bränslepumpen får jobba hårdare. (bytte av denna anledning pumpen).

2. Kolla stiften, mörka blöta som i min, för mycket bränsle, indikerar fel!

3. Hör du bränslepumpen surra - nåt är fel!

Min första verkstad klantade sig, kollade inte bränsletrycket innan de bytte pump, varvid bränsleslangarna brast två ggr, blev stående på E4:an men klarade det genom att ta upp stiften och torka av dem och nödigt kunde ta mig hem.
For till ny verkstad som agerade mer proffesionellt och började med att kolla bränsletrycket som då hade naärmare 10 kg tryck som egentligen skall vara ca 2 kg tryck.

Vet dock ej om detta gäller din bil, men "nåt lurt är det"

MVH Ked
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Det här är ett ganska typiskt fall då man blir både glad och litet ”besviken” på samma gång; glad för att ha fått i varje fall inte mindre än ett svar och besviken för att inte ha fått fler. Nu när tråden lyfts upp igen hoppas jag dock på bättre tur.

Ked:

Tack för ditt svar till att börja med!

Litet ökad bränsleförbrukning har jag noterat också i.o.f. sig men det kan bero på en del andra faktorer, ständigt 95 oktanig (billigast!) bensin i tanken exempelvis.

Årets service inkluderar även byte av tändstift. De böt jag för knappt 5000 mil sedan men trots att detta motsvarar bara halva livslängden på dem anser jag att det är dags för ett byte; det skall bli intressant att se hur de ser ut.

Av allt att döma – jag reserverar mig för feltolkning – är det endast E39:or med V8 som har bränslefiltret och tryckregulatorn sammankopplade, medan de med sexcylindriga motorer har enbart bränslefilter i den positionen. I fallet bilar med V8 styrs alltså bränsletrycket inte enbart av bränslepumpen. I min bil är dessa två komponenter de ursprungliga från fabriken och med tanke på att bilen har gått litet drygt 10000 mil känns det rätt att byta dem, även om det inte skulle finnas någon direkt koppling mellan deras kondition och det jag beskriver i mitt inlägg. Det återstår att se om det kommer att göra någon märkbar skillnad.

I övrigt hör jag inte något missljud från bränslepumpen men självklart borde detta för sig inte vara något garanti på att själva bränsletrycket ligger på rätt nivå. Men jag får nog ta en sak i taget och prova mig fram.

Ha det gott

Ellinas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag böt bränslefiltret i går (16.000mil ) bilder kommer i dagboken under förmiddagen. Det är bara V8ttorna som har inbyggd regulator. Det blev lite glötande, ligger ett tryck kvar med luft till regulatorn som blåser ut en del bensin, men inte så farligt, men det finns anledning att passa sig lite. Dessutom var två av klammorna "one night stand" och måste bytas 15 mm tror jag det var som var smidigast att få dit. Jag böt i förebyggande syfte.

///MVH Hasso
Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej hasso och tack för ditt svar!

Men vad var anledningen till att du böt bränslefiltret/tryckregulatorn? Upplevde du liknande beteende som den jag beskriver eller var det bara ett ”rutin uppdrag”? Om du böt av andra orsaker, vad kan då vara den bakomliggande orsaken till det jag upplever? Jag blir fundersam när du skriver ”16000 mil”; Det skulle i så fall ge mig en tidsfrist motsvarande 6000 mil och en besparing på c:a 900 SEK, för tillfället åtminstone!

En följdfråga är följande: Innebär ett byte att bränslesystemet måste luftas efteråt eller försvinner luften av sig själv?

Ha det gott

Ellinas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I rent förbyggande syfte så jag vet att det är fräscht inför semester åkande mm dvs rutinuppdrag.
Filtret kostar ca 785 kr hos BMW 592 hos Mekonomen kr och har man en två pelarlyft så är det inte så knöligt att komma åt.
Du behöver inte lufta , men räkna med att få starta bilen ett par ggr, den stannar första gången.
I din felbild är inte lätt att gissa sig till, kolla att bränsletrycket är ok är nog en nödvändighet.
Och det är ju inte alls omöjligt att felet ligger i filter/regulator, men säga det säkert kan man inte.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.