|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är spekulant på en Z3a med bagageräcke, men tycker inte det är så snyggt. Då är frågan, kan man ta bort det utan större problem? Som jag uppfattat så ska det inte vara så svårt att ta bort det, men att det efterlämnar 4 hål rakt igenom bakluckan med ca 1 cm i diameter. Stämmer detta? Är det verkligen så stora hål? Om man nu tar bort det, kan man på nåt sätt fixa så att det inte blir fult? Kanske har BMW några pluggar eller liknande man kan använda? Vad tror ni om risk för rost, även om man försöker plugga igen hålen? Sedan undrar jag vad byte av kamrem kan kosta till en Z3a 96-97-98a med 1.8ans motor? Mycket tacksam för hjälp och tips, speciellt som bagageräcket just nu är det största hindret att jag ser för att inte köpa bilen. Mvh David | |
|
Byte av kamaxelrem är inte aktuellt, då samtliga BMW motorer av nyare slag har kamkedja. Tror att den sista kamremsdrivna motorn var M40, som tog ur produktion 1994. ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Jag vet inte hur stora hålen är men 1cm skulle inte förvåna mig det minsta... jag har sett täcklock/pluggar på några bilar... dom kan kanske varit 3 cm i diameter och har varit kromade... Jag kan tänka mig att det är BMW-original och kan inte tänka mig att dom kostar många kronor. Det är ju snyggare utan dom men det blir ju snyggare än att ha kvar räcket på luckan iaf. Ring BMW och kolla vad dom har så du vet att du kan få tag i dom iaf. Synd att folk förstör bilen med ett sånt räcke tycker jag... den är ju sååå ren och snygg utan en massa krafs! Ska man på semester på Z'an så får man väl nöja sig med tandborste och VISA-kort så man slipper räcket =) Lycka till med köpet iaf! /Magnus |
|
|
David, varför inte ersätta bakluckan helt. kan inte vara så hämskt dyrt med en sån från någon skrotad bil? kolla på bildelsbasen.se En annan möjlighet är att satsa på en egen CSL variant och skaffa en i kolfiber. Kolla i kolfibertråden om Luis och Kaspars planer. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Tidigare talare och du har helt rätt. Bagageräcket gör hål som är centimeterstort i din baklucka. Jag var snubblande nära att köpa ett beg. sådant för något år sedan, men ångrade mig när jag såg hur stora hål jag skulle behöva göra i karrossen. Jag kollade då upp på bildelsbasen vad en ersättningslucka skulle kosta om jag skulle köpa en extra lucka att sätta räcket på, och kunna byta när behovet av bagage inte är akut. Har för mig att luckan landade på cirka 2500 kr. La då ner projekt bagageräcke tyckte inte pengarna för extra lucka och räcket motsvarade vad jag fick. Om hålen är korrekt behandlade mot rost så är det ju inga problem att plugga igen hålen med dom täcklock som z3magnus nämner. Går ju enkelt att ta bort locken för att någon gång per år se över ytrost-tendenser. Lycka till med ditt bilköp. mats |
|
|
ska man köpa en ny bil så är kanske inte 2500 så mycket i sammanhanget. går säkert att få ner priset av köparen med motsvarande... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Japp! Hålen är stora och går rakt igenom bakluckan. Jag har mitt bagageräcke liggandes i garaget när det inte används. På luckan har jag fyra plastpluggar som är lackade i bilens färg och dessa täcker hålen effektivt och snyggt. Det har aldrig regnat in genom dem, vilket det tidigare gjorde runt bromsljuset (suck). Jag tycker inte man ser pluggarna särskilt mycket och jag har haft stor nytta av bagageräcke samt Z3 väskan monterad på denna när man reser, bakluckan fylls rätt snabbt (Visa-kortet har man med sig ändå!). |
|
|
Tck för era svar grabbar - är det någon som har några bilder på en bil med pluggar där bagageräcket suttit? Nån som vet var man kan leta? Kamkedjan byter man inte alls eller? När ska den bytas isåfall? Mvh David |
|
|
Egentligen aldrig, men uppkommer oljud så brukar det vara kamkedjespännaren + plastskenan man byter. Tyvärr finns det inga garantier för att den inte kan gå sönder; men den är säkrare och hållbarare än en gummirem... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.