|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu tänkte jag fråga lite om vad felet kan vara på 750:n -90. Vi köpte bilen i juni 2003 då hade den gått cirka 20 000mil. Redan när vi köpte bilen så var kylaren trasig, men vi köpte den i allafall och åkte hem ca: 25 mil. Den hade då tryckt ur vattnet, just då såg vi inget hål det enda som vi såg var en pöl under bilen. Så det kan även ha varit att vattnet tryckts ur genom expansionskärlet, men troligen var kylaren redan då slut. Strax efter att vi köpt bilen och åkt någon kilometer på vägen hem så syntes det att bilen blev varm och vi blev tvugna att stanna och fylla på vatten. Men sedan tog vi oss lugn hem utan några problem. När vi kommit hem och bilen gick bra så åkte vi med bilen någon dag utan problem. Men en kväll så såg vi hur det var ett litet hål i kylaren som det sprutade ur vatten ur. Då bytte vi kylare eftersom att vi misstänkte att det var kylaren som var slut (det var den ju också), den var även gammal, men det kanske var så att det var något fel på toppen som tryckt sönder kylaren. Sedan när vi satt i den nya kylaren (dock inte BMW original) så åkte vi 360 mil utan problem (ganska lugnt) på semester och ytterliggare några mil utan problem. Sedan är det en bekant som får ut och provköra bilen och pressar den ganska så hårt upp till cirka 160-180 km/h. Bilen går utan problem och utan att bli varm, men när vi kommer hem efter cirka två mils provtur så ser vi att det droppar vatten under bilen. (Det kan ha kommit ifrån expansionskärlet, men jag vet inte) Sedankör vi ytterligare någon månad utan problem med bilen. Sedan ställer vi av den inför vintern. Under hösten blir den tvugnen att stå ute ett par veckor, med glykol som bör klara den temperatur som var då. Sedan kör jag in bilen i garaget och ser då att det droppar vatten ifrån kylaren och att den nya kylaren har gått sönder. Vi demonterar den nya kylaren och tar med den dit vi köpt den. De konstaterar att den "tryckts isär" och säger att troligen har det bildats tryck i kylsystemet som har tryckt sönder kylaren (troligen trasig topp/packning, men det kan även vara någon feltilverkning på kylaren säger de). De trycker iallfall ihop kylaren åt oss igen och vi tar med den hem och monterar tillbaka den. Sedan ställde vi på bilen i sommras igen och åkte i två månader, men ställde sedan av den och den är fortfarande avställd. Nu när jag höll på och tittade lite på bilen igår så kollade jag under locket som man fyller på olja, till min förvåning ser jag att det är en massa "solk" där både gul men mest brunaktig gägga, jag har inte lagt märke till detta tidigare, men jag är säker på att jag tittat under detta lock förr utan att sett detta, det kanske dock beror på att jag inte tittat så noga men jag vet inte. Kylvätskan ser bra ut. Den drar inte heller speciellt mycket olja eller vatten och den håller sig runt normal motortemperatur när man kör. Oljan ser bra ut, möjligen lite lite brunaktig. Tror Ni att det kan vara något annat fel på bilen än toppen eller topplockspackningen? Kan sörjan bero på något annat? Hur vet man vilken sida som det är fel på? Är det lika bra att byta båda topplockspackningarna när man änså håller på? Kan man se om packningen är trasig eller toppen spräckt eller skev eller är de så små att man inte ser det med ögat? Vad är vanligast att packningarna är slut, eller att toppen är skev eller att toppen är spräckt? Vad kan man göra åt en spräckt topp? Mvh Fredrik Det | |
|
sörjan i oljelocket är nog ganska normalt, inget att oroa sig för.. det kallas kondens. såvida inte oljan är lika grisig på stickan. rent spontant på din berättelse så är nog ett packningsbyte inte fel, plana topparna när du ändå har dom nere. givetvis minsta möjliga. men det är nog ett projekt som heter duga.. |
|
|
Hej! Tack för dina kommentarer. Ja jag tyckte att det är konstigt att jag inte skulle ha sett det tidigare ifall att det varit sörja där länge, det kan nog mycket väl ha kommit dit när den stått avställd. Och oljan ser ju ut som den ska, dock möjligen lite brunaktig. Vi blev erbjudna att de skulle kolla om toppen var tät när de lagade kylaren åt oss så det bästa kanske vore att åka dit och se vad dem kommer fram till. För jag tycker att det är konstigt att bilen gått så pass bra ändå ifall att det är något fel på toppen. Det känns som att det är väldigt mycket onödigt jobb att lyfta av topplocken ifall att allting är helt och kylaren som vi fick bara var dålig från början och därför gicksönder när man pressade motorn lite. Vad har ni för några erfarenheter? Mvh Fredrik |
|
|
jag vet att det inte alltid går att se hurvida packningar eller topp är trasiga av sånna tester, typ co-test i behållaren samt trycksättning av kylsystem när den är avstängd. det räcker med en mikroskopisk spricka för att det ska uppstå strul i kylsystem, och vinkel motorer har en förmåga att alltid vara mer känsliga PGA hög värmeutveckling samt dålig effektivitet. jag har ändå hållt på ganska länge med motorer, o min erfarenhet är att i dom flesta fall när det gäller vinkelmotorer o kylproblem så är det i dom flesta fall problem med toppackningar.. //T |
|
|
Hej! Låter inge roligt när man själv vart med om liknade o vet va det kostar! på min hade packningen gått sönder vid en vattenkanal men vattnet kom inte in i motorn utan rann utåt så det hamnade på marken istället.men jag bytte båda sidor + ventiltätningar och mitten packningen + uppmätning av toppen,insugspackningar passade även på att byta vattenpumpen o termostaten o stiften när ändå toppen va borta...kostnad 25000kr hos bmw verkstad.du kan ju säkert komma undan billigare om du gör det själv men är väl kanske inte att rekommendera. Länk |
|
|
Byt locket till expansionskärlet, det ska släppa ut övertycket så att kylaren inte kan sprängas: Länk Oljan: Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag tycker man skall kontatera att det verkligen är toppackningarna som läcker innan man demonterar topparna. Ta bilen till verkstad och provtryck och kolla med co-test i kylvattnet, ger det ingen indikation så man ta en femgasmätare och kolla om det finns i HC i vattnet också, om man öpnnar påfyllningen när motorn går på tomgång och håller sonden över. Är det över 30-40 ppm HC i kylvätskan är något galet. Luftades kylsystem ordentligt efter att kylaren byttes? 750:n kan vara lurig att lufta och kan fungerar bra, dock med för högt tryck, om det endast finns lite, lite luft kvar, och det knäcker kylaren. Var läcker kylvätskan ut? Att det läcker runt anslutning till röret till växellådans kylare är vaäldigt vanligt på 750:n, och behöver inte ha något att göra med övertryck i systemet, det vill gärna vilja börja läcka där ändå. Geggan på insidan av oljepåfyllningen hade inte jag oroat mig för så mycket, det blir så om bilen rullar korta stäckor, och med en så stor motor som i 750:n så behöver man köra väldigt långt väldigt länge för att få bort att kondens. BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.