|
|
|
|---|---|
|
Ve inte om detta har diskuterats förut. Vet inte riktigt vad jag ska söka på..... Jag har nu upptäckt att min e30 320i 1988 startar direkt när det är kallt väder, dvs runt 0-5 grader. Men står den i solen och vädret är (som i dag) 8-10 grader så får jag köra startmotorn i kanske 10 sekunder, ibland flera försök för att bilen ska gå i gång och när den väl gjort det så bluddrar den otroligt och skakar den första minuten. Sen är allt som vanligt igen. Upptäckte när det var kallt att den även var svårstartad när jag kört med den och motorn var varm. Men med kall motor går den igång på en sekund. Vad är det för fenomen och hur rättas det till? | |
| Jag har sökt vidare och upptäcker att det är flera med liknande fenomen. Inläggen jag hittat är gamla. Det måste vara någon som åtgärdat eller har svar på hur man åtgärdar felet med svår start när bilen är varm och varför tomgången pendlar. När den är kall fungerar den klanderfritt. | |
Lundqvisten |
Stout: Detta fenomen beror på att dina bränslespridare är utslitna de håller ej längre trycket.(inkontinensbesvär) Att den startar när den är kall beror på att den aut chokas då med en fetare bränsleblandning. (Byt spridare kostar 1.200:- stycket hos BMW) Förresten tror att jag såg en annons här på Powerbörsen om sex styck helt fabnya BOSCH spridare just till E30 320iK 88-90. tror det var en bra bit under halva nypriset. |
| Okej, då har jag kommit en bit på vägen då. Förvärras detta eller är det så att när de väl tappat trycket så består det? | |
|
Har också samma problem, men inte lika allvarligt, har tänkt på spridarbyte... Är det svårt på m20, nån som vet hur man gör? // |
|
|
Om inte byte görs så kommer oljan att bli bensinblandad med slitage på allt, mest på kammen iom att den rinner av först.Så om du kör med droppande spridare så gör oljeservice tidigare samt låt bilen gå på långtur emellanåt så bensinen ångas bort.Tänk även på att katten inte mår bra av detta så i slutändan är det nog bäst att byta spridare. Mvh/Micke |
|
| Jaha där ser man. Vet någon vad spridarna heter på tyska? Någon med ETK som kan säga vilken bild man ska titta på för jag har ingen aning var spridarna sitter. | |
| Någon som har artikelnumret på spridarna och vad heter de på fackspråk? Hittar inte "spridare" i förteckningen. | |
Lundqvisten |
Bränslespridarna sitter på ovansidan av insuget, går mkt lätt att ta bort, tar ca 30min. Efter byte till nya får du en helt annan bil med betydligt rappare acceleration. Dessutom startar den i alla lägen. |
|
Är det samma som BMW kallar "insprutningsventil" och har artikenr 13 64 1 726 989 hos BMW? Ser på vissa sidor att det finns två varianter. Jag har ju en -88 cab vilket gör det till pre-facelift. Ska jag då ha Bosch 280 150 716 (1988-) eller 280 150 126 (1983-1987)? Skiljer ju en hel del i pris på dessa. |
|
Lundqvisten |
Har du motorn M20/B20 (lilla sexan på 2L, med kat) så heter orig spridarna Bosch: 280 150 716. sätter du dit någonting annat i spridareväg, så blir det kanske ännu värre problem. Kontrollera vad som sitter monterat? Lys med en ficklampa ned på spridarebryggan, du ser spridarna precis under insuget från tändstftsidan sett, det sitter en el-kontakt på toppen till varje spridare, nedaför kontakten på framsidan står det ett "mkt litet" art nummer instansat på spridaren, det räcker med att du ser de tre sista numren. (716) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.