|
|
|
|---|---|
|
Var kan jag köpa dessa mycket tunna plattor? Någon sa att dom fanns på Biltema men jag hittade inga där. Några andra förslag. | |
|
Blyplattor?? Ska du isolera filtret från radioaktiv strålning? Annars brukar aluminiumfolie fungera bra. Det finns en typ av legering med högre dämpning, sitter tex runt elmotorer i bendspelare, för att dämpa störningarna vid källan. Men om du ska skydda dig från magnetfältet filtret ger så kan du lika gärna slå in det i jordat aluminiumfolie eller kopparskivor.. |
|
| Menar du bituenfolie? Det finns på t.ex. Kneponomen och används för att dämpa plåtresonanser. | |
|
alu-folie räcker mot kapacitivt kopplade störningar, men kortsluter inte magnetiska fält. Något ferrit material hade varit bättre trodde jag. Finns det inte något som heter mylar? Har för mig att vi rullade mylar runt en drossel i ett switchat spänningsagg för att inte störa ut omgivande elektronik. Mulle |
|
|
Mylar är ett starkt plastmaterial (isolator), finns som tejp, folie osv. Mymetall (u-metall) är den plåt som brukar användas för magnetisk skärmning runt motorer, småtrafos osv. Det är nog den som ni far efter, alufolie är som sagt helt verkningslöst mot magnetfält. Vad är det som skall avskärmas måntro? FP |
|
|
Aahh! My-metall var ordet sa Bull! (mylar! gu va dumt!) Mulle |
|
| Jag ska avskärma framsystemets filter. Har kommit fram till att mitt generatorvin kommer in där. DLS UP5 filter. | |
|
Jag har up6'or, och det kommer inte en milliwatt störning in där! Lite skeptisk. Hur har du kommit fram till denna slutsats? Försvinner vinet om du kopplar ur filtret? (Om du inte spelar musik så är det ofarligt att koppla ur filtret) Mulle |
|
|
Du menar att det lilla rippel från generatorn som ev. kan tänkas finnas i någon närliggande kabel skulle ge ett magnetfält som induktivt skulle överföras till högtalarfiltret och vidare ut till hörbart ljud i högtalaren? Yes,lång mening! Verkar inte rimligt, möjligtvis skulle omvänt det växelfält som bildas runt filterspolen när man spelar (högt) teoretiskt kunna överföras till någon närliggande kabel, vilket isf skulle vara utan betydelse. Jag förutsätter att du inte skapat en trafo genom att linda kabeln mellan generator och batteri, där det mäjligen finns nåt rippel att tala om, runt högtalarfiltret. Troligen kommer din generatorstörning in via lågnivåkablar, pga jordslinga mellan headunit-slutsteg. Är störningen volymberoende, då kommer den in i headunit INNAN volymkontrollen, men detta kan i olyckliga fall ändå bero på jordslingor i externa kablage. FP |
|
|
Så här ser mitt system ut: Headunit:Blaupunkt Munchen RD169 Slutsteg:Pioneer PRS X-220 Framsystem:DLS UP5 Problem: Generatorvin. Hur jag har testat: Helt nya lågnivåkablar testades rakt genom kupen.Inte en chans att några störningar kan komma in den vägen. Slutsteget helt nytt och garanterat tyst. Testade med en annan headunit och då lät det lite i alla fall. Slutsats: Störningen kommer in innan headunit alternativt genom högtalarkablarna. Om det är högtalarkablarna så förmodar jag att filtret är mest mottagligt för störningar. Ska lämna in Blaupunkten för genomgång. Man har lasern pulsera mellan låtarna. Vet ej om det kan vara en av källorna till störning. |
|
|
Om du startar upp och sedan lossar på enbart lågnivåkabeln, tystnar då inte generatorvinet? Om det är så så får du en jordslinga via enheternas minusanslutningar och via lågnivåkabelns skärm. En jordavbrottsenhet (audiotrafo) på lågnivåkabeln brukar hjälpa. Högtalarsystemet är ju lågohmigt och jobbar med stora effekter/strömmar. Liten chans att detta är störkänsligt utifrån. FP |
|
|
Bygg gärna en propp du kan koppla in istället för huvudenheten som är jordad. (så att du kan kortsluta kabeln mao) I proppen löder (eller motsvarande) du fast en kabel. Koppla nu in proppen. Har du vin? Då är det slutsteget. (eller högst otroligt högtalar kablaget) Anslut din lilla kabel mot jord på din huvud enhet. Har du vin? Isåfall är problemet det som folke säger. Om du inte har vin i detta läge men får det om du ansluter kabeln i huvudenheten är problemet något annat, dvs i huvudenheten eller spänningsmatningen av denna. Prova då även med huvudenheten påslagen eller avslagen (givetvis med slutsteget påslaget). Detta kan du förresten göra först eftersom det är så enkelt. Kräver endast att du fixar till remote signalen till slutsteget så att det alltid är på. Tala om hur det gick Mulle |
|
| Oljudet är även kvar då jag drar ur lågnivåkablarna. | |
|
Ojdå, verkar som du får in ripplet via matningen då. Finns lite knep att testa: Lossa steget tillfälligt så att det inte har kontakt med bilens chassi, alternativt låna ett litet blybatteri för test, skapa egen matning (glöm inte remote +). Försvann störningen? Om inte, så återstår ju bara högtaleriet med kablage, mycket konstigt isf. Kollat så ingen av högtalarkablarna har kontakt med chassiet ute i bilen? FP |
|
|
Tycker också att det verkar som kortis i kablaget, för Pionner slutsteget är väll ok? Kan va annat elfel i bilen förståss som alstrat kopiöst med störningar. Jag förmodar att det är missljudet kommer i både höger och vänster, eftersom du inte sagt något annat. Tycker därför du som första test kan koppla ur en sida i taget för att se om det finns kvar. Skulle vara maximal otur om du kommit i kontakt med chassit på två ställen. Som ett andra test kan du ohm-mäta högtalarkabeln mot chassit. Du måste inte koppla ur högtalaren, men slutsteget ska vara löskopplat. Det är inte så att du återanvänt bilens kablage? Har hört att BMW har haft en del hyss för sig vad gäller högtalar kablage. Mulle |
|
|
Tack för alla tips! dessa ska testas snarast jag får tid. Vet ej om det är rippel i båda högtalarna, ska kolla. Högtalarkablarna är helt nya,tjocka och fina ända från steget till framsystemet. Tänkte kanske kolla med en högtalare direkt på huvudenhetens inbyggda slutsteg. Är surret kvar då har jag väl lyckats ringa in problemet rätt bra. Då kan det bara vara matningen til huvudenheten. Vad tror ni? |
|
|
Matningen till huvudenheten är det väll inte eftersom det inte hjälpte att koppla ur lågnivån. Fast det är klart, när man eliminerat den största felkällan så hittar man nästa. Mulle |
|
|
Jag har testat med en jordisolator och ripplet består. Tror nog att det är lättare att byta bil :( När det blir lite varmare ska jag ta ut hela anläggningen och testa den. |
|
|
Om det nu är matningen till huvudenheten som är upphov till ripplet vad kan jag göra då? Är matningen dåligt jordad? Vilka andra fel kan det vara? Finns det något filter som kan filtrera matningen..... |
|
|
Det finns filter till matning, men jag har inte så stor positiv erfarenhet av dom. Fast hur kom du fram till det? Har du provat de andra tipsen, och vad var resultatet i såfall? Ge en nu-status info så skall jag tänka igenom saken. Mulle |
|
|
Hold on! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.