AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.082

kan man ladda batteriet när polerna kopplade

ha en snabb fråga kan man ladda batteriet direkt i bilen när både plus o minus är kopplade eller ska man plocka bort o ladda batteriet för sig själv? för sätter ja i laddaren med polerna ikopplade så hör ja massa störningar under ratten, känns som det ska kortslutas eller liknade otäckt.
parolof
Bäst är att koppla bort batteriet
Nu vet jag inte vad du har för bil men dem flesta BMW har uttag i motorrummet som BÖR användas till ändamålet.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ha en E36 - 93a
finns inte nån pol i motorhuven på den bilen där man ska ladda batteriet i från va? batteriet sitter ju i bagageluckan.
320-93a
Du har en +markering i motorrummet och dör laddar du.

jasså det finns det, kan det hänt någon nu när ja laddade direkt på batteriet? lät inte kul i instrumentpanelen.
finns det jod där oxå? eller bara sätta i plåt eller nån bult?
GROL
Det sitter en jord precis bredvid + dosan. En större mässingfärgad mutter (tror jag att det var).

ok låter bra tack för det
Finns risker med att ladda direkt på polerna utan att koppla loss batteriet innan. Strömmen kan gå åt fel håll i bilens kablar och på så vis bränna sönder elektroniken!

Micke :
Skulle du kunna utveckla det svaret? Hur skulle strömmen kunna gå åt "fel håll" när man laddar direkt på polerna utan att koppla loss batteriet? Jag menar, om strömmen går ifrån laddaren eller ifrån batteriet ut i kablarna är ju ingen skillnad, det blir ju samma riktning liksom!

Sen om det är bra eller dåligt att ladda på det beskrivna viset kan säkert diskuteras, men nån större fara tror inte jag att det är...
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Har du en nyare elektronisk "intelligent" laddare kan du ladda med kablarna på, annars ta av iallafall minus kabel. C-låsmotorerna kan dö !.Dramatiskt va :)
Sök får ni se, har varit uppe många gånger.

Hittade bla denna tråden Länk

Fann också den tråden när jag sökte, men ingenting om någon ström som går åt fel håll...

Däremot så verkar det som att har man bara en "modern kvalitetsladdare" så är det ingen fara att koppla på sig direkt på batteriet utan att ta bort kablarna, men har man någon gammal "skrotladdare" så kan man ställa till en del saker med elektroniken om man gör så.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Har du en gammal skotladdare spelar det ingen roll var du kopplar in dig. Rent elektriskt är det samma punkt att koppla in på batteriet eller vid polen i motorutrymmet.
Det är pga. explosionsrisken man alltid rekommenderar att koppla in där fram.
Om du laddar "Fel" spelar det ingen roll var du kopplar in dig. Du löper samma risk att skada elektroniken oavsett.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Tror det stor i boken man har till bilen,att man ska ladda genom kontakten under motorhuven.Logisk,för batteriet är gömd.
Det är därför man har kontakt under m.huven...Bara ladda Gasto!!
Är man då osäker på vad man har för laddare så kan det ju vara rätt så smart gjort att ladda direkt på batteriet och då med det urkopplat, så att man är säker på att inte skada någon elektronik!

Säger man då till någon att ladda batteriet genom uttaget under huven och den personen inte har tillräcklig koll för att veta vilken laddare han/hon har så kan det alltså sluta med att någon elektronik blir förstörd...

Då måste ju det enda rätta bli att rekomendera att ladda direkt på batteriet, med det urkopplat, eller hur??

:)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Exakt, jag brukar ändå plocka bort batteriet vid vinterförvaring av mina fordon. Sedan förvarar jag batterierna i varmgarage.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.