AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.147

Varför "tickar" motorn?

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Någon som vet varför motorn på min BMW 318 tickar? Behöver jag byta olja eller är det ngt annat fel? Motorn går ju i övrigt som den ska göra...

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
En fråga till, ska man ha blyersättningsmedel i bensinen? Har precia köpt bilen och förra ägaren sa att det inte var "nödvändigt". Bilen är ju från -84

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur pass mycket tickar den då?
Annars tickar motorn lite grann,från ventiler,spridare..är fullt normalt å inget att oroa sig för..

Vad har du för olja i nu? Vissa oljor kan ju dämpa ljudet något.

Sen ska du inte behöva blyersättning ha blyersätting,visserligen har du ingen katt så den tar inte så stor skada av de,men du ska som sagt helst inte ha de..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
oj! blev en blyersättning för mycket :)
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Okej, så du rekommenderar alltså INTE blyersättning på en 84? Motorn tickar så att man knappt hör det inne i bilen men du har det klart och tydligt om du öppnar motorhuven....
Vet inte vad jag har för olja i den nu...Rekommenderar du ngn?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Stämmer,du ska INTE använda blyersättning i din bil!!
Är riktigt miljöovänligt,så de ska inte användas i onödan...gammla jänkare å så brukar behöva de.

Vet inte riktigt vilken olja som är bäst mot tickandet,men kör själv på valvoline helsyntet 5w-40,och den dämpar mer än statoil helsyntet som jag hade innan,men knappt märkbart...

Kanske är en fråga för forumets oljexpert JohanB?? :)
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Okej! Stort tack för all hjälp!

parolof
Är blyersättning miljöovänligt?? Det var något nytt, så man ersätter bly med något annat som också är farligt, va bra:-) Men är du osäker på om det behövs eller inte, fråga BMW. Risken är att material från ventilsätet vandrar till ventilerna, vanligtvis avgasventilerna så att tätningen blir dålig...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle prova Red Line Blyersättning: Länk

Mvh
Det är bara bilar med topplock i gjutjärn som verkligen behöver blyersättning.
Detta eftersom de så gott som alltid har ventilsätena frästa direkt i gjutjärnet.
Aluminiumtoppar har alltid en inkrympt stålring till ventilsätet och då klarar de sig utan bly eller ersättning för detta.
Även en motor med järntopp klara sig utan om man kör lugnt.
Det är när man kör hårt med höga varvtal, över 3000rpm länge, som det kan vara bra med bly.
Om man förser en gammal järntopp med stålringar så klarar även den blyfritt även vid hårdkörning.
De flesta tyska bilar från skiftet 70/-80 och framåt klarar blyfritt, även de med järntopp.
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Okej! Tack för alla svar! Så då skippar jag blyersättningsmedel och mot "tickandet" ska jag byta olja och bara acceptera ljudet..!
Thx /johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.