AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.305

Hittat en fin 740iA E38 99, har några frågor

Sida 1 av 2
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Har hittat en tokigt fin E38 '99 som jag har för avsikt att lägga vantarna på, men är förbryllad över ett par saker.

* I bakre mittkonsollen finns det stereoplugguttag märkta AV IN, AV OUT samt några andra grejer märkta FAX och TV (kan inte se vad det är för slags uttag). Vad är detta?

* Jag misstänker att bilen kan ha sportpaket, dvs det är en 740iAS. Hur ser man detta? Bilen har 18" fälgar men den vanliga 7-serieratten. Borde den inte ha en M-ratt om det är sportpaket?

* Bilen har den gamla 4:3-skärmen, har förstått att det går att byta ut hela modulen mot en 16:9-skärm samt nyare dator. Är det MKII som sitter i från början? Uppgraderar man till MKIII eller är det någon ännu senare? Är det någon som har gjort detta och lyckats? Några särskilda tips? Att det kostar 20 000+ kr exkl arbete är jag införstådd med...

* Går det att byta ut rösten i navigatorn? Hur?

* Har komfortstolarna alltid inbyggd massage/fläktfunktion?

* Bilen skall som jag förstå det dra ~1.2 blandad körning, den lär med andra ord kunna dra betydligt mer, men hur mycket kan man pressa ner det om man verkligen försöker köra snålt och undviker stadskörning?

Tack på förhand för all hjälp.
Ol
99
OlofM
e60-520
W2k,

Komfortstolarna har inte alltid inbyggd massage mm. Jag har för mig att det blev standard först -00.

Min förbrukning är 0.97l/mil (enl färddatorn och mina beräkningar) med 16-tums fälgar och 85% landsvägskörning.
Mina komfortstolar har inte massage vad jag vet. Min är en 00a.

The Seven Series...Cause I ride with pride!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
hej ,du kan nog köran på ca1.0.

Länk
Ol
99
OlofM
e60-520
För snabb...

Jag har uppgraderat datorn till MKIII, men det finns även MKIV (som använder DVD). Bytet av själva enheten var enkelt, däremot har jag ingen kunskap om byte av skärm.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
OlofM: Sitter inte datorn bakom skärmen? Som jag uppfattat det är det hela en modul med GPS, dator och skärm som man helt enkelt plockar ur och byter ... uppenbarligen behöver jag läsa på mer.
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
I bakre mittkonsollen finns det stereoplugguttag märkta AV IN, AV OUT samt några andra grejer märkta FAX och TV (kan inte se vad det är för slags uttag). Vad är detta?

Du kan koppla in extern Av källa här typ DVD. Kan även hänga dit en extra skärm med hjälp av TV uttaget. Fax uttaget är väl någon form av utgång.

* Jag misstänker att bilen kan ha sportpaket, dvs det är en 740iAS. Hur ser man detta? Bilen har 18" fälgar men den vanliga 7-serieratten. Borde den inte ha en M-ratt om det är sportpaket?

Ska ha M-ratt om det är sportpaket. Andra kännetecken: sportstolar, vitablinkers, nedlackad, sänkt. Ratten kan ju ha blivit bortvald.

* Bilen har den gamla 4:3-skärmen, har förstått att det går att byta ut hela modulen mot en 16:9-skärm samt nyare dator. Är det MKII som sitter i från början? Uppgraderar man till MKIII eller är det någon ännu senare? Är det någon som har gjort detta och lyckats? Några särskilda tips? Att det kostar 20 000+ kr exkl arbete är jag införstådd med...

går att uppgradera till det senaste.

* Går det att byta ut rösten i navigatorn? Hur?

Nej

* Har komfortstolarna alltid inbyggd massage/fläktfunktion?

Nej

* Bilen skall som jag förstå det dra ~1.2 blandad körning, den lär med andra ord kunna dra betydligt mer, men hur mycket kan man pressa ner det om man verkligen försöker köra snålt och undviker stadskörning?

728 - 750 ?

Tack på förhand för all hjälp

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack för alla svar Marcus M2!

Låter ju hemskt trevligt att kunna koppla in en extern källa, då blir det en DVD-spelare med MP3-stöd förhoppningsvis...

Det är en 740.
Scheckheft
Hej
Angående sportpaket:
Länk
Kolla med en BMW handlare om bilen har sportpaketet. 740iAS = någon sådan modellbeteckning finns inte.
Angående stol: aktiv komfortstol med massage var tillval. Någon fläktfunktion finns ej. Är den Imolaröd inkl sportpaketet har du en riktig raritet som väntar på dig...

Mvh
Scheckheft

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fläkt i stolarna vet jag inte om det fanns som tillval -99 men massage fanns men har aldrig varit standard. Brukar ibland betecknas som Aktiva komforstolar eller liknande. Trevligt om man spenderar många timmar i stolen men går att leva utan.

Min 540 lyckades jag väl få ner i 0,92 när hela tanken var landsvägskörning 70-90 och minimalt med omkörningar. Europasemester 300 mil Tyskland, Holland, Danmark med rätt så blandad körning dock inte mycket stadskörning hamnade väl på 1,06. Blandad körning under mitt ägande (3000 mil) var strax under 1,4.

Tror att rösten i MK2 till MK4 är samma (kvinnlig). I MK1 är det en manlig röst.

___
//Ulf
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Scheckheft: Tack för infon. Beteckningen 740iAS såg jag på en webbsajt någonstans som talade om sportpaketet, men jag är rätt säker nu på att den här bilen INTE har det så jag droppar de funderingarna, och den modellbeteckningen, ur skallen tills vidare.

Har grävt runt på olika försäkringsbolags webbplatser nu och försökt få en uppfattning om vad bilen lär kosta att halvförsäkra. Får dock "särskilda regler gäller för ditt fordon" var jag än kollar. Nån som kan göra en kvalificerad gissning eller åtminstone säga hur mycket extra "särskilda regler" innebär?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det svaret är vanligt om du kommer med en direktimporterad bil och försöker få ett premieförslag via Internet. Bättre att ringa bolagen. Ringde själv runt lite förra veckan och LF och Folksam kräver att du har din hemförsäkring hos dom sedan 1 år tillbaka. Tennant och SaluAnsvar tar ej importerade bilar (eller åtminstonde inte den jag tittade på). IF var inga problem och gav mig bästa priset. BMW Original som samarbetar med IF var heller inga problem med låg drygt en 1000-lapp högre. TH var betydligt dyrare.

___
//Ulf
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

"Särskilda regler" innebär import, och de vill därför ha kontakt med dig för att närmare beräkna premien. En snittförbrukning på 1.40 är minst att räkna med om du kör ca 70% i stad och har mer bråttom vissa dagar. Jag har med min fru vid rodret lyckats att få ned den till 0.93 på långkörningar med relativt god fart, samt med mig på samma sträcka 1.06. Köper man en V8/V12 så får man inte prioritera bränsle ekonomin i första hand.
Att uppgradera navi till MK4 (DVD-nav.) samt 16:9 skärm är i stort sett "plugg & play"(har precis själv bytt till MK4). Kolla vidare här för mer tips Länk

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Programmer: Tack! Jag har IF idag så det låter som ett starkt argument för att fortsätta där.

PJ: Tack för infon! 1,40 för 70% stadskörning tycker jag låter lågt för en bil som denna. Det jag var ute efter att höra är att man kommer under en liter på långkörningar. I praktiken kör jag kanske 20% stad och väldigt ofta lite längre sträckor, men det varierar med årstid. Ska definitivt uppgradera till MKIV+16:9-skärm!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
...fast bilderna under instruktionerna för widescreen-skärmen i E38:an var ju mestadels döda på Länk Finns det någon alternativ sida?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker också 1,4 låter lågt för 70% stad men det varierar väl från stad til stad...;-)

I princip så sticker förbrukningen upp rejält vid kallstarter, korta turer, stadkörning medan den på landsväg och motorväg drar obetdligt mer än en standardbil modell större.

När det gäller försäkring så ring ändå runt. Tycker att jag byter bolag för varje bil jag köper eftersom det sällan är samma bolag som är billigast på alla bilar. Dock var IF billigast på min 540 samt den BMW jag kollade på förra veckan.

___
//Ulf
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ren innerstadskörning är iof. inte det för min del om jag skall vara ärlig(och det skall man väl vara:). Jag kör mest i utkanterna av Stockholm och där är det max 70km/h som gäller även om man för det mesta inte kommer upp i det pga. köer mm. Min snittfart vid avläsningen 1.42 l/m låg ivf. på 47km/h och då har jag inte återställt något på 1½ år. Jag har också If, och de är för just mig billigast. Såg att bilderna hade fallit bort under E38. Kolla ist. på E39 som skiljer sig marginellt.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade jag gått efter vad färddatorn sa så hade min dragit mindre då denna stod på 1,28 efter 3000 mils körning men efter att ha kontrollmätt ett antal tankar kom jag fram till att den verkliga förbrukningen låg ca. 8% högre. Egentligen ligger den väl ytterligare lite högre då trippmätaren i regel också visar någon eller några procent för mycket.

___
//Ulf
ta
144
tamtech
750i -00
min 750 drar 1,3-1,4 blandad körning i stockholms omr.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kontraktet är skrivet .. tack alla som kom med info och råd. Min första BMW!! Hoppas det blir ett långt och trevligt äktenskap.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kul, grattulerar!
Hoppas att du dyker upp på Brostugan någon måndagskväll framöver (med början i maj).

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.