|
|
|
|---|---|
|
Hej, hittade ett bra deal på ett öppet luftfilter av märket K&N men det är inte designat eller lättare sagt det är inte gjort för en BMW 528i E39 -98, men det jag undrar är vad är skillnaden i de olika modellerna, låt oss säga en 523 E39 te.x, är det passformen på röret någonstans eller är det något i filtret som är annorlunda? Om det bara är rörets passform kan jag ju lätt fixa till passformen, let me know! :] dejjisch in teh mix | |
| inte en aning,men skulle aldrig förstöra en 98as 528 med ett öppet luftfilter :D | |
|
Mjasså, varför inte det? Finns ju inget negativt i det, lite ökad prestanda samt lite bättre ljud antar jag. o_O |
|
| vad sägs om pajjad lmm :D | |
|
vad menas med "lmm" ? Kan inte alla era förkortningar/bilord.. :))) |
|
| LMM betyder luftmassamätare. Med ett öppet filter släpps mer partiklar samt olja från vissa filter in till LMM:n vilket får denna att ge orimliga värden. Detta gör att bilen går sämre samt att du snart måste köpa ny LMM samt ta bort ditt öppna filter. Kör med originalfiltret! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det enda roliga är väl insugningsljudet, effektökning icke snarare tvärsom ( om det vore så enkelt att bara ta bort luftrenaren för högre effekt ;) det krävs mera energi/bränsle också mm mm,mera skit in i motorn och en redan bräcklig luftmassemätare blir ännu bräckligare. tyvärr så har allt för många redan gjort misstaget. ///MVH Hasso Länk |
|
Väkommen dejjisch! Haha tillåt mig att skratta. Vilket välkomnande! Men dessa grabbar brukar ha rätt! :-) Jag har läst en del om effekökning här på forumet och hört med vissa firmor om trimning av en 528. Det enda som ger lite krut och ger dig rätt att använda namnet "krutis" (det är väl ok Asken - du har väl inte patent på namnet?) är att du monterar dit en kompressor. Dj***ar i min lilla låda vad det skulle gå! :-)) Mvh /NP |
|
|
Okej, tack så mycket grabbar för infon, visste inte om detta, alltid bra att man lär sig nytt då.. :) Men ett Länk vore inte lika farligt som ett öppet luftfilter? Kanske att det blir att köpa ESS-kompressorkitt någongång i framtiden, synd bara att det kostar multum. Länk Men även där ingår ju ett "K&N cold air intake" Fast det kanske därför "Recalibrated MAF (airflow sensor)." också blir av då? lala. //dejjisch |
|
|
Mitt första inlägg här på forumet även om jag varit med ett tag och hållt mig till läsandet :) Hade även jag planer på ett luftfilter från K&N men efter att ha läst lite här på forumet så verkar det mesta vara negativt. Det finns ju även filter från K&N som passar i orginal luftburk men jag antar att dessa är lika dåliga? Jag menar genomsläppligheten avseende partikelstorlek i dessa filter borde ju vara densamma? Är det bättre att sätta in ett filter från FRAM eller MANN i orginalboxen? Eller det kanske bara är orginal som duger i en BMW? (vilka som nu tillverkar detta) K&N säljer ju trots allt en del filter, annars hade de ju gått i konkurs för länge sedan. Är alla som köper nåt annat än orginalfilter lurade? Är det bara BMWmotorer som inte mår bra av sportfilter eller gäller det alla märken? Är andra biltillverkare sämre på att konstruera lufttillförseln till sina motorer eller är BMWs LMM mer känslig än andra tillverkares? (Om nu ett sportluftfilter släpper in mer skit, enligt k&n så släpper deras filter igenom färre partiklar) Hur är arean på ett öppet filter från ex vis K&N jämfört med orginal? Större area borde ju ge bättre flöde om "motståndet" i filtren är detsamma? Att konstruktörerna på BMW har lyckats skapa det optimala filtret till samtliga motorer tror jag inte riktigt på. I serietillverkningens värld är det ekonomin som styr främst och därför försöker man ha många gemensamma delar till bilarna. Tittar man på luftfilter till min bil t ex så ser man att samma filter passar allt i från 316 till M3 CSL förutom nästan alla e39. Är detta filter verkligen det ultimata filtret till alla dessa motorer? Även om dessa sk sportfilter är dyrare i inköp så måste det ju löna sig i längden eftersom man kan tvätta dom istället för o köpa nytt? |
|
|
Dojjan, Mycket bra write up! håller helt med dig där! :=) Anyways, har frågat runt lite på bimmerforums.com och browsat deras forum, där är det inte alls negativa svar från, fick ett intressant tips som jag kanske ska ge mig på! :) vad tycker du om detta? Länk //Dejan |
|
|
Länk Mvh Björn |
|
|
Trodde aldrig nån skulle svara i tråden :) Det är ju förvisso alltid kul o meka själv, annars har K&N en färdig sats för ombyggnad Länk (finns även installations-pdf längst ner på sidan). Kostar 1813 kr enligt Länk Det tipset du länkade till ser ut att vara för 540, vet inte om det skiljer nåt mot 528? Finns en hel del info på K&N hemsida så det borde gå att ta reda på om det går o köra med filtret du kommit över. Att sen bygga nån anslutning verkar ju inte så knepigt. |
|
|
Att bara byta till annat luftfilter ger knappast nån effekt, bilen går ju inte på enbart luft. Om man proggar om motorstyrningen och samtidigt öppnar upp på avgassidan så kan det möjligen ge några få hp, inte annars. Att K&N skriver att enbart filter ger 4-5 hp är ju självklart, vad skulle de annars skriva? Bara placeboeffekten gör 5hp minst... i synnerhet när man lagt ut pengar på något, det är bevisat många gånger om...) Konfilter direkt på röret ger ju dessutom ljudlig kvittens på att nånting sker, och vips känns det att flera pållar infinner sig eller hur? I själva verket får man ut lite mindre än tidigare pga att motorn får i sig den varma luften sim finns under huven = mindre fyllning, sämre effekt. Men ljudet.... FP |
|
| Är det inte så att det som sagt är oljan som man oljar in det öppna filtret med som kan förstöra LMM? Det finns ju även öppna torra filter alltså som ej fettas in s.k "Mushroom filter" . Vet inte om det är bättre, men vill man bara ha lite ljud kanske det är bättre att köpa en mindre ljuddämpare. | |
|
Jag förstår inte varför folk på detta forum är så negativt inställda till öppna filter. Jag vet folk som sysslat med bilar i över 40 år och som även gjort mängder av mätningar på olika bilar, alltså före och efter montering av öppet filter. Och det ger lite effekt det är självklart...! Och när det ställs en fråga om sportfilter på forumet så ska minst 5 personer direkt hoppa på och säga hur dåligt det är och att det förstör LMM osv.! Lite tråkigt faktiskt.... Det som kan vara dåligt med ett öppet filter är väl ifall filtret får varmluft från motorn hela tiden, dvs om det inte är avskärmat! Det bästa man kan göra om man monterar ett öppet filter är att skaffa en ordenlig avskärmning och montera den lilla saken som mäter luften bredvid filtret så att den ger rätt "signaler" till motorstyrningen..! Min Bil - Länk |
|
|
Kanske tråkigt men inte mindre sant. Om man seriöst vill trimma och tuna sin motor och bil så ger garanterat enbart byte av luftfilter ingen effekt. Däremot är det väl knappast nån som stannar vid byte av filter utan att följa efter med motorstyrning, avgassystem osv eller? Detaljer som tempsensorer, avskärmning från varmluften under huven osv är också viktigt, ändå ser man oftast att filtren ligger helt öppet. Utseende spelar en viss roll också...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.