|
|
|
|---|---|
|
Har varit och besiktat idag och d räckte inte med eländet med hjullager utan behöver byta höger spindelled nedre (främre) och så behöver jag byta vänster övre (bakre) spindelled. Alltså bägge spindlarna sitter i framvagnen för att förtydliga min kanske knapphändiga förklaring. Har ni råd om hur jag ska byta dessa och vilka verktyg som krävs så önskar jag att ni hör av er. Tackar på förhand! | |
| plocka fram en sprängskiss på en länk så skall jag tala om hur du skall göra bara jag vet vilka leder det är. | |
|
Oj jag vet inte var jag ska få tagi en sprängskiss... Det verkar alltså finnas två spindelleder vid var och en av fjäderbenen i framvagnen och på den på höger fjäderben var det den spindelleden som var nederst och också främre. Vid vänster fjäderben var det den spindelleden som är monterad överst och också bakre. Bakre och främre menar jag spindellederna i förhållande till varandra. arving du är ju inte bara en klippa utan ett helt jädrans berg! : ) |
|
| ja rent o ta lös dom är egentligen inga problem men det var så länge sedan jag bökade med min 88 så jag skulle vilja se lederna innan jag kan säga vad o hur det är inte casterstaget då på den ena sidan som spökar för dig då? | |
|
Ja jag tror jag vet hur iaf, kan vara lite krabbigt att få loss om där inte är "spår" till för verktyg. Annars får man välan hålla emot på något sätt undertill på spindeln för att inte skruven ska snurra när man försöker lossa muttern? Det kanske är det stag som du säger, men jag vet inte och har aldrig hört det namnet förr... Men jag försöker i nästa vecka att kolla så jag får loss dem. |
|
|
Kan den här bilden hjälpa? Vet inte hur man lägger in en länk så jag skriver adressen: Länk |
|
| Jasså det bara blev en länk av adressen...... | |
| ja vilket utav stagen är det du vill ha lös nu då enligt skissen ovan. | |
|
Barkre övre/Casterstag nr: 7 Undre/främre länkarm nr: 2 Ofta enklast att lossa hela styrarmen under fjäderbenet o spänna fast sakerna i ett skruvstycke för att dela leden.... Om man inte har en bra avdragare för ändamålet! Se till att bussningen blir åtdragen i rätt vinkeln, så att den inte bussningen belastat felaktigt..... Enklast är det o lägga upp länkarmen horisontalt innan man drar åt den, lyft bara fram fjäderbenet en bit..... ///Magnus |
|
|
Ja tack, där ser man nog faktiskt vilket som är övre och nedre, alltså precis som på sprängskissen, det är säkert de som menas i besiktningsprotokollet... det ser ju otroligt enkelt ut att byta när man ser skissen, men vis av tidigare mek så vet man bättre...hehe. Kanon! Och så har jag fått veta att det finns spindlar i stål eller aluminium och att jag troligtvis kan välja stål till min, mer ekonomiskt för mig iaf... ger c:a 1200 för bägge spindellederna. |
|
|
så....man behöver inte byta hela armen? |
|
|
Ska iväg för att kolla en bmw 320 -93 som drar ström, men kommer tbax imorgon för att läsa mer. /Otroligt tacksam!!! : ) |
|
|
tjuvdrar ström alltså... |
|
|
Japp, jag har kommit till klarhet om att på vänster sida är det casterstaget som ska bytas och på höger sida är det länkarmen då. Fattar jag rätt i att jag i det nya staget måste pressa in en bussning? Kommer inte sådant komplett och färdigt? Och kanske jag måste ha en avdragare för kulbultar... ? 5st 2:or i besiktningsprotokollet *GRUFF!* Tack för tipsen!!!! |
|
|
Hela staget måste bytas, finns inga lösa spindelleder. Bussningen i det främre/nedre staget är alltid monterad Bussningen i det bakre brukar inte vara monterad, denna bussninng gör framvagn känslig om den är sliten o ofta en felkälla till vibrationer i framvagn. Jag skulle byta båda Casterstagen inkl nya bussningar, då dom påverkar bilens vägegenskaper så mycket. Är det en E34/E32 du har, så använd 750i E32:ans bussning. En avdragare kan vara bra o ha, ibland sitter kulbulten väldigt hårt! ///Magnus |
|
|
Läs den här tråden angående casterstagsbyte respektive främre länkarmsbyte: Länk // Jögge Länk |
|
| Glöm inte att bussningarna ska dras när dom är belastade, dvs i det läge dom är i när bilen står på hjulen. | |
|
ok, tack! : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.