AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
884

Kan någon ge tips om hur jag gör för att byta höger nedre (främre) spindelled

ji
50
jimpa2
BMW 520i e34 -88
Har varit och besiktat idag och d räckte inte med eländet med hjullager utan behöver byta höger spindelled nedre (främre) och så behöver jag byta vänster övre (bakre) spindelled. Alltså bägge spindlarna sitter i framvagnen för att förtydliga min kanske knapphändiga förklaring. Har ni råd om hur jag ska byta dessa och vilka verktyg som krävs så önskar jag att ni hör av er. Tackar på förhand!

tvåtakt
Vilken modell har DU då?
ji
50
jimpa2
BMW 520i e34 -88
en e 34 -88

ji
50
jimpa2
BMW 520i e34 -88
520

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

menar du spindellederna som sitter på casterstagen=länkararmarna?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Övre bakre spindelled=Casterstag. Den andra=länkarm =) För att byta casterstaget måste du skaffa en avdragare för kulbultar (finns t.ex. på Biltema eller Mekonomen.) Den sitter som berget! Antar att du inte är så sugen på att plocka bort fjäderbenet först, men det underlättar otroligt om man har det borta. Men det går att komma åt ändå. Du behöver 22m hylsa samt en förlängare. När du sedan har det nya staget och bussningen måste bussningen pressas in i staget. Detta görs med en riktig press helst. Hör med någon verkstad om de kan pressa in bussningen åt dig, det brukar räcka med att handla en bull påse åt dem =)

/Per
ji
50
jimpa2
BMW 520i e34 -88
Ja på vänster sida är det nog då casterstaget jag måste byta. På den högra är det länkarmen då.
Fattar jag rätt i att jag i det nya staget måste pressa in en bussning? Kommer inte sådant komplett och färdigt?
Ok, ska kolla upp detta med avdragare för kulbultar... Och köpa på mig ett gäng bullpaket så mycket som jag har att göra på bilen för tillfället. 5st 2:or i besiktningsprotokollet *GRUFF!*
Tack för tipsen!!!!

tvåtakt
Ja,precis så gör man.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.