|
|
|
|---|---|
|
Stannade efter en åktur och det bolmade rök och var skitvarmt på höger bakre skivan och på "navet"(?) där, har idag kollat att inte bromsarna ligger emot. Tror att jag hör ett lågfrekvent "rummel" därifrån då jag kör, låter som ett hjullager kan vara trasigt. Hur gör jag efter att jag lossat skivan, för att komma till hjullagret och få loss det och få dit ett nytt? Tar tacksamt till mig råd och tips!!!! Finns bilder, ännu bättre! Bilen känns också lite ostabil i bakvagnen. | |
|
Är det glappt? Om du har möjlighet att hissa upp bilen kan du snurra hjulet samtidigt lägga en hand på fjädern så känner du om den vibrerar. Annars kan kanske handbromsbackarna ha separerat från järnet i och skapat anliggning. Har inte bytt hjullager bak på någon BMW än men det är säkerligen pressat, vilket inte gör det helt lätt utan rätt verktyg. |
|
|
jag hade väck skivan och smorde och gjorde rent allt där så det är nog tyvärr inte handbromsbackarna... Tack iaf! : ) |
|
Paap Reeder |
... det är inte gjort på en kafferast om man säger som så. Har man inte rätt presshylsor så kommer man att sabba kulaorna i det nya lagret och måste snart göra om samma jobb. Har mycket svårt att tro att varmgång i ett lager kan orsaka nått rökmoln ... och bile trots det skulle gå att köra. Jag bytte mitt HB. Fanns tre små bulor i lagerbanan. "Lät som faen" i 70-110. En liten blåanlöpning fanns på själva lagerringen ... absolut ingen rök!! MVH /// Paap R ... tror mera på Puttes handbromsbackar ... men en 520 har väl inte skivor bak? |
|
Jodå, skivor bak så jag hade väck skivan och kollade handbromsbackarna som faktiskt var i dåligt skick så den ena backen inte rörde sig alls, så d fixade jag... jag hoppades att d skulle vara d felet, men nu när jag var ute å körde blev d varmt igen men inte så mycket så d rök, och andra sida vänster var kall så d var skillnad iaf...hoppas ni har rätt att d e backarna ändå som ligger emot, bara d att jag är lite orolig för att det har varit backarna som legat emot och d har blivit skit varmt och sedan har fettet i hjullagret blivit för hett så lagret har skurit? |
|
| brukar vara o ta lös 4 skivar runt bakaxeln sen du demonterat bromsskivan o oket. sen du tagit bort bultarna så drar du axeln med centim rakt ut . När du gjort detta ta en liten rondell med kapskiva o sedan snittar du av krumpringen o lagret på ena sidan sen är det löst för o dra ut. Byt packboxen samtidigt då du monterar nylagret. Hetta upp lagret till ca 140 grader och krympringen också sedan smackar du dit det på axeln men vänd det rätt väg. OM det skulle nypa fast lite så ha en rörstump som du trär utanpå axeln o passar på lagrets innerring. sen gör du bara samma med krympringen när det är gjort så trär du bara in axeln igen o monterar tillbaks allt igen. ett sådant rep brukar ta ungefärligen en timme om än du håller till på gräsmattan ute. | |
| menar förstås skruvar.*L* | |
| Det kan mkt väl ryka om hjullagret , om tätningen är dålig rinner fettet ut , o varmt fett ryker. | |
| inget ovanligt att det ryker om lagrena har sett det flera gånger om än varvtalet är bara ca 50 varv i minuten. | |
|
Hihi, jag läste skruvar ändå, gick nog av bara farten...: ) Om jag fattar rätt kan jag alltså dra ur en "mittstång" där lager o.d sitter monterat? Och kan alltså ta d till en verkstad så de kan fixa resten där? Jag har inte svets eller så för att värma upp lagret med : / Annars låter d inte så illa så som du beskriver d faktiskt, det är ju hoppingivande! : ) |
|
| yepp det går också bra o göra så också en del bakaxlar brukar ha en klämmutter med låsring k5 el dyligt istället för krympring men proceduren är densamma ändå enkelt o göra själv. | |
|
sitter uta bare h-e då med mutter? Några råd? Kanske en jäkla lång förlängare då? Och en stor mutter då, typ 36mm? |
|
| nja k muttrarna brukar bara ha som jack i sidorna men dom öppnar du med en huggmejsel o hammare sen du öppnat låsbrickan sen finns det nya sådana o köpa på momenntum o skulle tro att lagrena finns där också det är koniska rullager typj.Men den rätta beteckningen står på gamla lagret sen beställer du bara därifrån packbox o lager o ring o har dom inte då är det bara o köpa på bmw rätta grejorna. | |
|
Kanonbra råd! Jag ska göra några försök att klara av det. Mycket jättetacksam! : ) |
|
| om du har krympring så skär jacket snett med rondellen men akta axeln, när du nästan är genom ta o slipa huggmejseln lite trubbig o sätt den i slipjacket o damma till en hård smäll med hammarn då remnar ringen i två bitar sen gör du samma sak med gammlagret men där kan du slipa två jack mitt emot varann. | |
|
Jag tror jag har fattat hur jag ska göra, nu gäller det att omsätta d i praktiken, förmodligen i nästa vecka. Tack alla och speciellt tack till klippan arving! : ) Jag kollar in här då och då och kollar efter fler tips...kan ju aldrig vara fel att veta så mycket som möjligt innan man kör igång! |
|
Paap Reeder |
... sorry! Trodde det var e 28 men du har ju en E34. Ser annorlunda ut än på E 28. Verkar enklare i ETK´n. MVH /// Paap R |
|
np! : ) |
|
|
Är låsring = krympring? Packbox är något som är monterat intill hjullagret då? Är det svårt att veta exakt var hjullagret ska vara monterat eller är det en fasning eller liknande så jag vet hur långt in på "stången" lager o.d ska föras på? eller ska man gå på var det gamla lagret är monterat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.