AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
529

Snabb hjälp om köp 520i 24v -91!

Jo, jag vet... "sök så finner man svaren" :-) Men har inte riktigt fått svar på de svar jag söker...

Ska sticka o kolla på en 520 24v -91 sv-såld som rullat i mellansverige/sydsverige hela sitt "liv". strax över 24000 mil på mätaren. Full servicebok hos BMW-verkstad plus att kvittorna på besöken finns kvar sen 2001. På det flertalet bilder jag fått ser bilen fräsch. Ska finnas en tillstymmelse till rost på en av dörrarna enligt ägaren... (på telefon). Fick en lista på de saker som var bytta senaste tre åren och det var en stor del "dyra poster" (bromsar/skivor, bromsrör, etc, etc) Sånt som man helst inte vill ha. Sommardäcken måste bytas dock. Och skatten (2000:-) ska betalas nu, dock nybes. Nu till frågorna...

Är personligen lite småskum på sv-sålda bilar, brukar gå omotiverat dyra "i och med att de GARANTERAT inte är skruvade med" men det samtidigt visar sig att svenska handlare är "släkt" med tyska o fixar med mätarna de också. Denna lär dock inte vara skruvad med tanke på miltalet och serviceboken (hoppas jag). Men utifrån den lilla faktan jag gett är utgångsbudet säljaren gett mig på 22000:- för mycket eller för lite? Denne sa att han precis fått tjänstebil så att han inte använder bilen längre...

Vad ska man passa sig för? Bilen har trots allt rullat i Sveriges saltcentrum hela livet. Borde den inte vara rätt rostigt, eller behöver den inte vara det? (Har mest kört import i vår familj så de har varit rätt rostfria oavsett ålder och miltal)

För att återkomma till priset. Inte så invand bilköpare, men hur mycket kan man pressa priset utan att vara oförskämd? :-) Generellt menar jag.

Och främst. Vad ligger "normalt" en 520 24v -91 på? "Normalt sliten", etc.. Jag vet att det är svårt att svara på, men ungefär? Är 22000:- dyrt?

Tack så mycket för hjälpen!!
Carl Adam Andersén
22 papp låter ok om den inte har några fel och bara har rost i en dörr. 20 papp så skulle jag vara nöjd pga skatten.

Rost kommer annars vid, baklucka(under vid belysning), trösklar(kolla under vid domkraftfäste) och vid tanklocket.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.