|
|
|
|---|---|
|
Hjälp Skulle öppna motorhuven idag och upptäckte att det inte gick, handtaget i kupén var lös. När jag tittar efter ser jag att wiren har gått av. Detta måste vara en ovanlig grej som bara händer oss tursamma? Nu går det ju inte att öppna huven, någon som kan hjälpa? Snälla hjälp! Länk | |
|
Länk Inte mycket hjälp... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Wiren finns väl kvar där nere vid handtaget, det måste ju gå att dra i den med tång, eller? Frågan är hur man tar bort plast panelen handtaget sitter på, alltså handtaget som finns i kupén? Jag har tittat på: Länk men kan inte påstå att min ser ut så här! Länk |
|
|
Jag borde ju naturligtvis skriva att vajern har gått av precis vid handtaget inne i kupén. Det är egentligen två vajrar som kopplas samman vid fram skärmen. Är det någon som vet vad denna vajer kostar, och vad man ska betala för arbetet? Är lite orolig och kan inte vänta tills imorgon och ringa till BMW, ja nu vet ju hur det är. Länk |
|
|
Var på BMW idag och beställde vajern för 167:-. Länk |
|
| hör av dig om hur det har gått när du har bytt den | |
| Skruva loss handtaget med skruven på axeln, plastkåpan sitter med clips som du vrider ett halvt varv, jag har för mig att det också sitter ett clips som är itryckt i kåpan. Sedan lirkar du loss kåpan och där innanför sitter fästet för wiren. Du kan nog öppna genom att dra i wiren med en tång. | |
|
Tänkte faktiskt ta några bilder när de (eller jag själv) utför arbetet för det finns inte mycket att läsa om just detta på nätet. Kanske vi kan lägga upp det under mekartips. Jag hör av mig i början av nästa vecka, ha en trevlig helg. Länk |
|
|
Hej gubbar Lyckades öppna huven idag, tog bort plast panelen (foot rest) och sen var det bara att dra i vajern med tång. Tog kort på det jag gjorde och på måndag när jag gör resten tar jag mera kort (så jag kan dela med mig ifall någon annan råkar ut för samma sak). När jag väl öppnade huven skulle jag titta på den här också: Länk (det är här de båda delarna av vajern sammankopplas) då gick en av plast clipsen av. Är det någon som vet vad det är för nummer till denna. Det måste väl gå att köpa en sådan också? Länk |
|
|
Så här ligger det till för den som vill veta: Den här delen är sammankopplat med resten av vajern som för övrigt kostar 130:- på BMW, alltså kan man inte köpa den separat. Länk |
|
|
Som utlovad kommer här info om bytet. Det var mycket enkelt tack vare att vajern hade gått av så nära handtaget. Annars är det svårt att få upp huven. När jag hämtade vajern såg jag att hela mekanismen (förutom själva handtaget) också följde med (betalade 152:- för denna). Det som kan vara lite knepigt är att få bort ”foot rest” vid pedalerna, man får lov att ta i lite. Eftersom vajern går under micro filtern (förarsidan) ska man även plocka bort denna, men det är mycket enkelt. Nu är ju inte detta något som händer varje dag men om någon annan råkar ut för samma sak är ni välkomna att kontakta mig för bilder och mer info. Länk |
|
|
Nu har även jag råkat ut för motorhuvsvajerhaveri vid handtaget. Dagspriset för "manövrering" 51238176595, som den första delen av vajern med fjädermekanism heter, var 135:- + moms. Vilket väl får anses som ganska skäligt. Mekanismen innanför hantaget sitter skruvad med en torxskruv. Trådrubriken borde kanske ändras av någon rubriksättare (moderator)? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.