AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.792

E30 hastighetsmätare ur funktion

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Har försökt läsa så mycket som möjligt om detta fel här på forumet och dessa fel verkar kunna orsaka det:

- givaren i slutväxeln eller kontaktstycket intill
har rengjort kontakterna (givaren sitter i diffen eller? hur ska man veta om det är fel på den?)
Mät motståndet mellan kablarna vid bakaxelklumpen och vid instrumenthuset. Annars mät hastighetsmätargivaren. När jag gör detta ska jag ha tändingen på? Ska det då vara ett motstånd (mätt med multimeter) mellan de två "hon-stiften" som ansluts till "han-stiften" i diffen?

- kabelbrott
ser inte nåt kabelbrott varken vid kontakten eller längre upp

- säkringen (nr 12)
inga trasiga säkringar, man kan mäta om det är kortslutningen med en multimeter istället för säkringen? det ska inte ligga någon spänningen där då va? så man mäter "volt" med multimetern?

- SI batterierna
- beläggning bildats på kretskortet på baksidan av hastighetsmätaren
- stiften börjat att glappa, inne i mätarhuset
Har inte monterat loss mätarhuset än, vill slippa det till jag konstaretat att felet ligger där.

Sedan kan jag nämna att förra året fungerade inte hastighetsmätaren efter att bilen vart avställd under vintern, men efter nån månad så "hoppa" den igång igen (slog inte på instrumentpanelen eller nåt sånt). Den fungerade hela tiden till jag ställde av den i höstas och nu fungerar den inte igen efter den vart avställd denna vinter. Trippmätaren och alla andra mätare samt belysning fungerar. Då trippmätaren mäts på diffen också (eller hur?) så kan väl inte felet ligga på kontakten eller kabelbrott? Är det möjligt att det är SI-batterierna som måste bytas eller vad kan det vara?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Låter ju som att problemet är själva mätaren. De kan ha en tendens att vilja fastna när de blir gamla. Min tempmätare fastnar ibland i botten. (Rör sig inte när man slår på tändningen.)
Vet inte om det finns något som hjälper mer än att byta mätarhus. (ev. bara hastighetsmätaren om man orkar pilla sönder huset)
Har haft nere mitt hus för att fixa till min tempmätare, men den beter sig som innan trots uppsmörjning/kontroll.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Eliminator
Hej!

Tänkte bara slälnga in ett tips.
Byt säkringen ändå för säkerhets skull.
Jag hade ungefär samma problem (bara att min mätare inte funkade alls), men säkringen var hel...Trodde jag...
Den hade gått av så fint att den lämnade lite spänning emellan
så att det gav utslag när man mätte men inte tillräckligt så att
mätaren skulle funka. Otroligt men sant :P

BMW Nothing else
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Efersom givaren i diffen är induktiv så ger den en "kortslutning" 10ggr per varv som drivaxeln snurrar. Man kan simulera givaren genom att kortsluta med snabba pulser mellan kontaktstiften i kablen som man lossar från givaren. Givaren i diffen kan man även kolla med en ohm-meter (eller summer) som då kopplas direkt till givaren (lossa kablen till mätaren). När man vrider på drivaxlarna (båda åt samma håll så kardanen snurrar) ska givaren ge kortsluten-öppen-kortsluten 10 ggr per hela varv på drivaxlarna.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Passar ett E30 320i mätarhus i min E30 318is?

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
alternativt ett 320i SI-kort i ett 318is mätarhus?

Lödningarna på kretskortet till hastighetsmätaren brukar kunna bli dåliga. Löd om, så funkar det kanske sedan. Det är relativt enkelt att plocka lös mätarhuset.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Har nu bytt SI-batterier med det hjälpte inte, dock det kanske tar ett tag för dem att ladda upp sig? Laddar de bara upp sig under körning?

Servicekille har tittat på lödningarna på hastighetsmätaren och inte hittat några fel. Som sagt så fungerar tripp-mätaren men inte hastighetsmätaren.

Har inte hittat några avbrott på ledningen från bakaxelklumpen och då trippmätaren fungerar så borde väl inte problemet ligga där?

Säkringarna är OK också, prövat att byta men hjälper inte.

Börjar få slut på idéer nu...

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Jag hoppar in och lånar tråden lite...

Min mätare fungerar till och från, ibland åker den jojo mellan stendöd och rätt hastighet under körning. Fick nerslag vid besiktning då den inte ville vara med just under provet men både till och från besiktning fungerade den. Kontaktdonet satt ordentligt, men längre än så har jag inte hunnit kolla. Vad är troligast när den fungerar till och från? Taskig ledning på kretskortet känns inte troligt, inte heller säkringen - det som ligger närmast till hands är att det är ett kabelbrott som gör att den ibland får kontakt och ibland inte, är det ett korrekt antagande?

Om det skulle vara givaren i bakaxelklumpen, går det att byta enbart givaren eller måste hela diffen bytas?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

XiOUS..Si batterierna ska laddas upp innan du monterar dom..

hjorten
Hälge
Precis som Hjorten nämner så ska batterierna laddas upp till Max innan de monteras. Vet ej om elektroniken klarar att ladda upp den från noll? Är det dessutom Nickel Metall hybrid, så blir det ännu svårare...det lär ta flera månaders körning innan batterierna ens är halvladdade.
Det stämmer,va in på bmw och skulle köpa SI batterier,men dom hänvisade mig till en radio handel,men dom va schyssta att tipsa mig om att batterierna skall full laddas innan montering för bilen orkar inte ladda upp dom,det vanligaste misstaget som brukar göras sa dom är att det löds dit så gott som tomma batterier och inget händer.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Är SI-batterierna inblandade även för hastighetsmätaren? Jag trodde att de även påverkade hastighetsmätaren, men om det är så att SI-batterierna styr hast-mät så kan det ju vara så att mina batterier också är slut. Min bil har stått stilla länge och innan stoppet så funkade mätaren felfritt.
St
73
Stingray
540iA Sedan -00
320iM Coupe -85 'Mint Condition'

vart köper man NiCad batterier i sthlm?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.