AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.476

Ang kamaxel...

ko
13
kosken
528iA touring -97
Jag har lite motor knack i min 528,Bmv verkstaden säger att det beror på dom hydraliska ventillyftarna.En annan icke Bmw verkstad säger att dom tror att det är kamaxeln.Kan kamaxeln ge ifrån sig knackande ljud även när det är hydraliska ventil lyftare?????
Det är dubbla kamaxlar på din bil. Jag tycker du ska lyssna mer på vad din BMW verkstad säger, det är väldigt ovanligt med slitna kammar på de nyare motorerna med dubbla kammar.

____
Reach the door with a breath and a scream.
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
tja passar på å slänga in en fråga...

jag har ett jävla oljud ifrån motorn.. det avtar på vissa varvtal men fortsätter sen igen och allt grövre... men jag såg att en kam nock hade slitits ner ca 0.8 mm till 1mm i spår där vipparmen går över den.. kan det vara det som orsakar oljudet?

det är inte som ett ventil tick utan lite mer grövre... kan viparmen liksom lyfta vid rotation på kammen och "slå" ner igen mot kammen som i sin tur skapar detta ljud?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kosken, har du ett konstant ljud eller bara när du startar bilen?
Hur länge sedan var det du servade den och vilken olja används?

Anonymios, din kamaxel/dina vippor bör bytas - de är utslitna!
Byt även oljeröret som sitter över kamaxeln när du byter kamaxel/vippor, risken är mycket stor att det är igenkoksat pga dålig olja/för långa oljebytesintervall. Röret kostar lite drygt 200kr så det är ingen stor kostnad i sammanhanget.

Ja, kraftigt slitna kamaxellober/vippor orsakar oljud!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
att kamaxeln var helt körd och våldtagen förstod jag... men undra ba om det var det som orsakade oljudet...

tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.