AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.850

Har missljud i framvagnen på (E39) 520 Touring -03:a?

Ki
2
Kingen520
520i Touring -03
Hej alla BMWälskare!

Har köpt min första BMW och är helt såld...

Bilen går jätte fint och har 4 800 mil på mätaren. Tyvärr har jag hittat ett ”klonkande” missljud från framvagnen som jag stör mig på otroligt mycket! Ljudet är ett dovt ”klonkande” och uppkommer endast vid snabba ojämnheter. På slät väg hörs inget. Har varit in på BMW och bytt båda krängningshämmarna, men utan resultat. Ljudet låter som om det kommer mer från fjäderbenet någonstans. Vill inte åka in på BMW i onödan och kosta på en massa i onödan.

Bilen är ju så tyst och fin i övrigt så det känns lite surt med ett sådant störningsment! Som gammal Audi förare så är jag hatar jag missjud i just framvagnar (har lagt ner en förmögenhet på A4:ans bussningar under 4 år och 15 000 mil)!!!

Har någon upplevt något liknande? Vad var felet? Eller är det bara att försöka leva med det?

Är tacksam för alla svar!/ Martin

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har ett lika ljud som blev något bättre med skrammelstagsbyte som förmodligen var en del i detta.
Men din bil borde inte ha dessa divalater med ditt låga miltal, min 528-96 gick ljudlöst med 9600 mil på mätaren.
På min 540 med 16k på mätaren vore det konstigt om det inte vore slitet nånstans, fjäderbenslagringen eller lite dödgång i dämparen kan också var en orsak lurar jag på.
Stötdämparna är dags för byte normalt efter 16k så det är hög tid, får nog bli vinterprojekt får vi se om det hjälper.
Ljudet kommer enbart vid "tvättbrädekörning" dvs upprepade ojämnheter aldrig annars.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
kolla en detalj som heter pendelstöd. Dessa kan gå sönder om hjulet slår olyckligt ner i ett hål eller liknande och därför kan det hända även lågmilare.

/M

Min bil:
Länk
Stag nr 6?

Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Vete 17 men när jag köpte min bil dröjde leveransen någon dag p.g.a. byte av just detta pendelstöd. Bilen hade då gått 3500 mil.

/M

Min bil:
Länk
Hej!
Detta är svårt. Jag har själv haft liknande ljud och börjat med att byta krängningshämmarstagen. Detta hjälpte inte och jag grunnade vidare.

Fjäderbenslager? mm...
Stötdämpare? neej...
Casterstagsbussning? mm... (bilen gungar lite framåt/bakåt vid stopp)
Casterstagskulled? mm... (på vintern ibland hårda klonk)

Detta var mina funderingar och jag lyssnade vidare. Då plötsligt löste sig problemet med vad jag skulle börja med. Ena stötdämparen började läcka olja. OK, då köpte jag nya och det blev helt TYST i framvagnen. Alltså det som jag minst trodde på var orsaken...
Detta var i höstas och nu har ett nytt ljud uppstått på högersidan... Låter som ett fjädrande klapprande ljud. Jag har varit under och bänt i kulleder och bussningar, men inte hittat något. Ny gissning, fjäderbenslagret??

Detta är mina erfarenheter. Hoppas ni hittar era fel och kan dela med er, när ni löst er problem.

/ninja
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
ninja:
Blev du av med ditt gungande vid stop efter att du bytt stötdämpare?
Har en liten tendens till detta som jag skulle vilja bli utav med.
Persson, ja, gungandet minskade något, men finns ändå kvar lite grann. Jag tror att resten av flexen ligger i casterstagsbussningarna. Jag hade en E34 innan där stötdämpare och casterstag inkl bussning var bytta och den var helt stum i "gungningen". Sen så finns det ju bussningar i bakaxeln också...

mvh

/ninja
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var detalj 6 som jag böt vänster fram, men inte blev det mycket bättre dvs det finns ett "dunkande" oljud kvar fortfarande.

///MVH Hasso
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tippar oxå på bussningen i Casterstaget i ditt fall Ninja. Fjäderbenslagringarna håller LÄNGE, om det inte utsatts för något ovanligt slitage. Men normalt håller de mycket länge. Min 525i -90 fick jag byta mycket framvagnsdelar innan det blev knäpptyst i framvagnen. (Den har gått 26000 mil och fortfarande är fjäderbenslagringen fin fin =) ) Det luriga med bussningen i Casterstaget, är att man nästan måste demontera det för att se om den är dålig. Jag började att byta stötdämpare på min bil, hjälpte något. Sedan bytte jag fjädrarna och passade samtidigt på att sätta dit BMW:s sportfjädrar, fjäderljudet var nu helt borta, men det klonkade fortfarande i framvagnen. Efter ett byte av bägge Casterstagen och bussningarna vart det knäpptyst, och bilen går klockrent på vägen.

/Per
Ki
2
Kingen520
520i Touring -03
Tack för alla svar och nya infallsvinklar!

Det var dessa stag (stag nr. 6) på båda sidorna som jag bytte, fast utan märkbart resultat.

Kan det vara stördämparen alt. lagringen till fjäderbenet som någon skrev som är felet med "klonket"?!

Kan tillägga att när jag köpte bilen så hade den bara gått 3 200 mil och då fanns det det "klonkande" missljudet där, så det har hela tiden finnits där så länge som jag haft bilen.

/Martin

Ma
2
MacCoyote
523iA Touring -99
Jag har också haft ett liknande klonk i höger framvagn i min ända sedan jag köpte den vid 5400 mil.
När jag hade den inne på BMW för service på 7500 mil bad jag dem kolla vad det kunde vara.
Dom hade letade både länge och väl innan dom hittade ngt men sade då att det var ett missljud i "dragsträvorna" ??? vad nu det är.
Enligt dom var det inget som var farligt utan man kunde köra med det så.
Skulle dom byta det ville dom ha runt 4000 SEK för det.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Bytte alla mina stabilisatorstag idag på Touringen , vilken skillnad. Lika lätt det var att komma åt fram lika trångt var det bak, dumma drivaxlar.

Håkan
DA
41
DALAILAMA
520i touring -98
Jag har ett rasslande ljud i framvagnen (låter som grus i en plåtburk) vid tvättbrädeväglag.Har bytt casterstagen+dämpare och fjädrar så dom är det inte. Har nu inköpt pendelstag och fjäderbenslagringar (det ena lagret var bra glappt upptäckte jag vid dämparbytet).
Är det nån som känner igen den rasslande plåtburken så vill jag gärna ha en kommentar om vad ljudet beror på.

//stans dyraste shoppingbil.

Jag har idag bytt båda casterstagen inklusive bussning och konstaterat att det klonkande ljudet är borta. Det var under besiktningen som jag och besiktningsmannen hittade glappet i bussningen. Att jag bytte hela casterstagen berodde på att jag fick tag på dessa billigt på ebay (Lemförder=original). Å andra sidan tror jag att jag förstörde kullederna på den gamla med brytgaffelverktyget. En riktig avdragare skulle man haft. Men det kvitttade ju eftersom jag hade hela länkarmar. Nu återstår bara ett oljud. När man kör framåt och bakåt och bromsar till så hörs ett klickande ljud. Främst vid broms bakåt. Någon som har en aning?

/ninja
Lyfter en gammal tråd eftersom jag skrivit iden tidigare. Bilen har nu gått ytterligare 6000 mil. Klonk finns igen i framvagn. Bytte för några veckor sedan båda undre länkarmarna, alltså de som pekar inåt, eftersom där fanns ett glapp i ena spindelleden. Det blev bättre, men klonket finns kvar. Var under bilen och bände på casterstagen men hittade inget varken i kulled eller bussning. Upplever även att det låter mindre om man bromsar samtidigt, vilket kanske tyder på casterstagen. Känns som om man ska byta casterstagen igen. Kan dom bara hålla 6000 mil? Är det rimligt? Nu har jag haft bilen ganska länge och det kanske är så att man får börja om till slut. Funderade även på på fjäderbenslagren men det verkar inte vara någon på forumet som har bytt dem.
Kan även nämna att nya stabilisatorstag (Meyle HD) monterades i höstas.

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.