AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.531

M5 E39 -99 Felkod: 140 Hjälp

Någon som vet vad felkoden 144 betyder? Har fattat att det har med lambdasonden att göra. Tänkte om nån har BMW:s svar på detta felkodsnummer. (144 Funk. Lambdasensor Kont, B1)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
144 Heated oxygensensor Ho2S Bank 1 (high voltage)
= kortis till +. Hittar jag i ett av de program jag använder.
Bank 1 = cylindersida 1-4 (bör det vara)
Jag tolkar det som ett spänningsfel i lambdasonden eller kablaget till den, felaktig lambdasensor (kortsluten)som ger felvärde /för höga volt tillbaka till styrenheten.
En lambdasondsvärden ändras ju med "temperaturen/ förbränning" för att ge DME uppfattning om förbränningsförhållandet, det tar längre och längre tid för ju "äldre/slitnare" en lamdasond blir för att leverera rätt värde tillbaka.

///MVH Hasso
Länk
Tack hasso, du är bäst!
Förresten.... när jag ändå frågar: Vet någon om det endast är "konstgjord andning" att ta lös och rengöra lambdasonderna?
Tack igen!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Törs jag inte svara på, jag vet att förr så rostade gänggången och då blev inte sonden jordad ordentligt och motorlampan tändes
generellt inte bmwrelaterat. det byttes många i onödan av verkstäder, många lindade avskalad kabel runt sonden med en slangklamman över och jordade ordentligt i karossen för att eliminera detta.
sonderna "slits" och VAG har nån rekomendation på byte runt 14.000 mil.
jag skickar dig lite info.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.