|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte ev. köpa en beg. husvagn som min 735 ska få kånka omkring på. Nu är det inte så att jag har tänkt mig bli en husvagnsmänniska. Men vore kul att ha en, när man åker på motorträffar osv. Hade nog tänk mig en i prisklassen 70 000 och nedåt. MEN, kan ju absolut ingenting om husvagnar. Var hittar man oberoende information om dem? Så jag inte blir lurad och gör ett dåligt köp. Eller? Ska jag importera en? Har kollat priser i Tyskland och prisbilden är ju klart attraktivare i Sverige. Någon som kan vägleda mig? Igor | |
| Har du damsällskap så kan du glömma alla funderingar... Det är hon som bestämmer...=( Åk runt på olika firmor och kolla vad du vill ha först innan du funderar på var den ska köpas. Ett ännu bättre sätt är att först hyra/låna husvagn ett tag så märker man vad man önskar och inte önskar. Tips... | |
| Köp en nordisk vagn typ Kabe Polar Solifer titta på tex byggarbetsplatser så ser du att de nordiska är överrepresenterade beroende på att de är oslagbara i kyla..har själv en Kabe 540 XL ..en regel att följa köp en med långbäddar eller dubbelsäng samt med riktig toalett finns i Kabe från 89 jag har inte detta i min ångrade mig redan efter en månad så nästa vagn blir långbädd samt toa | |
|
*L* damsällskapet är numera fd. Men annars var hon ok, när det gällde bilar. Hon gillade BMW:n Nordisk vagn...ligger nog något i det. Tack så länge |
|
|
Undersök noga and fukt,husvagnar o husbilar är inte byggda för utomhusbruk iom att väggar o tak innehåller frigolit+trä så vid minsta läcka i skarv så har man strax en rutten vagn.Det har dock börjat byggas i glasfiber på senare år och då är fukten ett mindre prob. Så mitt råd köp en fuktmätare o kolla själv,lita inte för mycke på alla garantier som lovar fuktfri. Mvh/Micke |
|
|
tänk på att polars 80talsmodeller (fram till ca 90) har problem med läckage i framkant vid handtagen, för dåligt tätat, vatten läcker in och träbalkarna ruttnar upp, mycket jobb med att fixa själv, kostar ca 20' att få fixat på karrosseri/husvagns-verkstad ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Patrik! Jag skall hämta en Polar 570 Aero-90 på söndag, jag har inte betalt något ännu, är det nåt särskilt man bör se upp med på en sån vagn innan man köper den? Kan man hyra en fuktmätare någonstans? BMW CS #5206 |
|
|
Man kan kontrollväga en vagn innan köp. en som är otät väger mycket mer än i regbeviset. räkna med att den kanske har lite utrustning som väger dock. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
trucker: Är inte husvagnar och husbilar byggda för utomhusbruk? Var ska man ha dem då, inne i nåt garage hela tiden? Eller kanske du menade nåt annat, kopplade inte riktigt... |
|
|
Wannabe> Just som jag skrev så ska dom förvaras under tak när man inte använder dom.Konstruktionen är under all kritik med alla skarvar som med tiden blir otäta.Tänk även på att aldrig lägga på avfettning på vagnen för då regnar det rätt in sen. Mvh/Micke |
|
|
christer silvén> en fuktmätare kan du köpa på tex Claes Ohlsson för nån hundring väl investerade pengar.Kolla upp ställen som där golv möter vägg samt runt fönster o dörr.Knacka även på väggarnas utsida o lyssna efter dovt ljud=limning separerat (troligtvis fukt). Mvh/Micke |
|
|
Tack för tipset, var faktiskt på Clas Ohlsson idag och köpte en mätare, kostade 129:- och det kan det ju vara värt, får testa den på söndag. BMW CS #5206 |
|
|
Ang att importera husvagn, har bestämt för mig att det är olika typgodkännanden i tyskland o att den blir omöjlig att regga i Sverige. En bekant till farsan gjorde nämnligen det, men fick problems vid sbp... |
|
|
MrJim: nja det är inte husvagnen i sig utan oftas axeln eller bromsen som inte är typad här i sverige varvid ASB underkänner den...(trots TÛV och likn. märkningar..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
en kompis köpte en norskreggad vagn som inte gick att regga pga gasolanläggningen som inte var godkänd i Sverige. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
| Näsan är ett nästan bättre instrument än en fuktmätare. Luktar det minsta lilla "jordkällare" så är det fukt... | |
|
christer: hmmm tror polar åtgärdade detta runt 89 eller när det var? men kolla gärna lite extra runt handtagen, ute och inne, drag i handtagen o se om karosseriplåt/kantlist bågnar eller om det är stumt (ok om det bågnar litet, gör det på alla vagnar), sen så är handtagen med "anhang" inte avsedda för att dras i utan trycka/styra med ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Aeron var i mycket bra kvalitet så det borde inte vara några problem. Kabe vagnarna i slutet på 80-talet var med i mycker bra kvalite. Viktigt att kolla golvet så den är i bra skick så den inte börjat ruttna. Polar hade stora problem med fukt mitten till slutet på 90-talet runt dörrarna. kolla även runt fönster på alla vagnar! Har du några fråger Rufus så maila, så hjälper jag dig! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tack för alla tips, nu känner jag mig mer beredd imorgon när jag skall köpa vagnen. BMW CS #5206 |
|
|
Då är man lycklig ägare till en Polar 570 Aero, Hoppas du också hittar någon vagn rufus, vi kanske ses på nån camping i sommar. BMW CS #5206 |
|
|
christer: då återstår bara en sak Länk Medlemskap hit :D ___ Mvh Patrik N. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.