|
|
|
|---|---|
|
Har renoverat instrumenten till min 735i –83. Ni som har dylika, vet att elektroniken i dem inte håller toppklass och får problem med dåliga lödningar, glapp etc. med åren. Har gjort en helrenovering, bytt kondensatorer, batterier, kollar alla lödning och kontakter. Men men, otur som jag har (eller klumpighet, välj själv). Två kablar lossade under lödningen. Dvs. de släppte från kretskortet. Kanske inte låter så märkvärdigt, men det finns säker 25 ställen att välja på, för deras återmontering. BMW har försökt hjälpa mig (en ovanig modell, som de gillar *L*), men schema till själva instrumenten tycks inte finnas. Tydligen sådant som inte lagas, utan bytes ut. Är det någon som har ett instrument som man kan få kika på? Eller ett schema? Vet någon som har? Osv., osv. Vore kul att få igång den igen. Igor | |
|
Är det samma instrument som i icke-alpina tror du? I så fall har jag nog ett liggandes. Vill du ha det blir det ditt för fraktkostnaden, annars kan jag fixa bild på det du vill se. Kommer från 735-83 eller 733-82 minns inte vilket. mvh Johan. Idag åker sommardäcken på.. Länk |
|
|
Jag har en CD som jag köpt på E-bay det det finns alla möjliga kopplingsscheman på, skall kolla om det kanske täcker instrumenten också. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Sorry, den var inte så detaljerad, har inte kollat på den knappt alls, det är en "Electric Trouble shooting Manual" som killen jag köpte den av scannat av och lagt ner som PDF-filer på CD:n Mats BMW CS #5847 |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Det borde gå bra att titta på ett vanligt E28 instrumentkort också. Hela instrumenthuset från en E28 passar i alla fall direkt i en E23. Har en kompis som lånade ett hus av mig och körde med ett tag, funkade klockrent. Rufus, du borde kunna hitta ett E28 kort lite lättare än till E23. Lycka till Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Tackar för alla glada svar... Mats; kunde tänka mig att det inte fanns schema på de interna anslutningarna inne i instrumenten... BMW skickade mig ett papper på det, men var ju bara ett principschema. Meningen är ju att man inte ska pilla själv i elektroniken, men men....jobbar ju med sådant, så svårt att låta bli. Men det verkar som LTK Johan har rätt instrument...en eloge till honom i så fall. hm...E28...den tanken har inte slagit mig... Men skulle helst se att jag fick ihop mitt eget. Ligger åtskilliga timmar pillande och lödande i det. MVH Igor |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Självklart ska du ha kvar ditt eget kort Igor. Jag tänkte bara att du kunde hitta ett E28-kort att ha som facit för placeringen av dina "förlorade" sladdar. Trasiga instrumenthus till E28 slänger ju folk efter en idag. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.