AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.291

E32 med hoppande motorgång, svinhög oljeförbrukning, hög bensinförbrukning

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Hej, bäst att starta en egen tråd, tipsa gärna om var jag kan läsa mer och var jag kan börja, är i pricip novis men rätt händig. =)

Tänkte att det nu är dags att ta tag i den e32 750i -92a som jag köpte i somras. Den har stått avställd under vintern.

Problem

Ca 100 mil efter att jag bytte ut oljan mot en svindyr helsyntet så börjar bilden dra verkliga mängder olja, ca en liter per 100 mil.

Motorn går upp och ner i varv när den är kall. Men har vid ett par tillfällen fått för sig att rusa upp i varv när jag kört, mycket obehagligt.

Enligt datorn så drog bilen som mest över två liter per mil. Från början låg jag på ca 1.4.

Var ska jag börja, känns lite hopplöst just nu när man ändå trodde man köpt ett exemplar i gott skick.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan supernallen!
Välkommen till m70 världen.
Börja med sök inlägg funktionen och beta av:gasspjäll,tändstift,luftmassemätare,gaspotentiometer,vevhusventilation,lambda och tändkablar,du kommer att hitta spaltmeter med information bara där,om du sedan kollar av samtliga punkter så finns hela forumet till för hjälp med detaljerna hur man kollar och alla andra symtom som kan uppstå.
Ta det bara lugnt så löser sig nog det mesta.
Mvh Dic.

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Oj oj, låter som om jag kommer ha lite o göra framöver. Anledningen till att jag frågar är att jag försökt leta på forumet men tyckte att området blev för stort och svårt att definiera just mina problem.

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Hej!
Just oljeförbrukning brukar iaf till viss del kunna orsakas av dålig vevhusventilation. Sitter en på vardera "insugsbälg" och jag har för mig att det inte var några stora kostnader för att byta dem

mvh: mr_majzoo
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Som majzoo säger,det är alltid bra med en fräsch vev-vent,tänk på att det är skillnad på vänster och höger sida.
Sen skulle jag kolla stiften,med tanke på oljeförbrukningen och att du har kört 100 mil så borde det synas nåt tecken på typ koks,svarta,oljiga,vita alltså allt utom gyllenbrunt.
Är de inte gyllenbruna så gör rent stften eller byt till nya samt byt vev-venten.
Passa på att mäta ohm talet på kablarna när du ändå är igång de bör ligga på 6,3 ohm.
Tändhattarna är av keramik och känsliga så ta av dem försiktigt och se till att det klickar till när du trycker på dem.(Håll inte på å rucka i sidled)
Tycker själv att stiften på 1-6 raden är enkla,lossa bara spolarkärlet så finns det gott om plats,7an-till 12an ger mer anledning till att förbanna tysk ingenjörskonst speciellt 11an och 12an men med lite jävlar anamma bra handskar och långärmat så går det.
Det är en fördel att ha en ledad tändstifts nyckel,det går med originalnyckeln men är jobbigare.

Mvh Dic.

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Känns llite som om felet uppstod väldigt fort. Kan ha kört typ totalt 200 mil innan jag förstod att det va riktigt galet.

Vevhusventen ska bytas nu denna vecka o så ska jag mäta o kolla stiften.

När jag läst runt lite här så har jag föstått att lamdasonderna kan va pajj när man får väldigt hög soppaförbrukning. Hur kollar man dessa eller går man helt sonika o köper två nya o byter.

Nästa vecka kommer bentley manualen då kommer jag fattar mer vad jag håller på med... haha

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Tänkte mest på hur det går med kattarna när man kört så pass. Och om man byter lambda sabbar man då dessa om kattarna är dåliga?

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Plockade isär vevhusventen idag, allt såg så fräscht ut att jag satte ihop den igen. Vet iofs inte exakt hur den skall se ut...

En del olja men också en vitaktig beläggning. Alla ventiler o slangar såg fräscha ut och var inte igensatta på något vis. Kan det va så att den ändå är dålig?

Hade ju hoppats på att det va boven i oljeförbrukningsdramat... var ska man fortsätta?

mvh joakim

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Ang stiften så var de rätt svarta med lite vitt på toppen.

mvh joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.