AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.144

Hjälp! Styrboxen gick sönder vid uppgradering på aukt verkstad

Sida 2 av 2
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Loudnclear, tack för infon! Du verkar ju vara hyfsat tvärsäker på detta. Vet du om det finns dokumenterat någonstans förutom i BMW's interna instruktioner?
Inte för att jag tror att det spelar någon roll för de kan ju ändå hävda att det har dragit säkringen innan uppdateringen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har också läst den info som Loudenclear hänvisar till så den är helt rätt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Asken:
Det finns så många arslen i denna värld som går fria s.k. MÄNNISKOÄTARE... dom ska man hålla kort:)
Hahahaha!

Nej du stente - du har pratat med verkstaden innan du lämnade in bilen. Du fick ett pris (900:-). Har de sabbat något får de stå för det. Som någon sade 990:- är max vad du behöver betala. Jag håller helt med.
Nu har de fått en chans av dig att rätta till felet - nu tycker jag inte att du ska vara så medgörlig längre. Du har väl inte betalat styrboxen??? Du betalar väl inte något förän bilen är felfri igen?!!! Gör du det så måste jag med all respekt be dig att SKÄRPA DIG!
De får hitta felet, reparera det och sedan betalar du notan d v s 990:-.
Verkstäder brukar ha en felsökningsavgift när något är fel på bilen. De kan inte gissa sig fram till vad felet är och byta del för del tills de gissar rätt. Den kostnaden brukar vara mellan 1000 och 2000 kr. Sedan kan de hålla på och leta längre än vad dessa pengar egentligen betingar i timkostnad. Sedan när verkstaden har hittat felet betalar du för felsökning och endast den delen som avhjälpte felet och arbetet för att byta ut denna. Så hoppas att du inte betalade styrboxen och om du gjorde det så ska du ha pengarna tillbaka.

Du kan inte vara utan bil - de får fixa fram en bil. Verkaren kanske har en BMW? De brukar ju ha tjänstebilar.

Mvh

/NP
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Mobilen ringde:
- Hallå
- Hej, det är xx från xxx, vi har löst problemet med din bil.
- Så bra, vad var det?
- Vi hade ingen uppgift om att man skulle dra säkringen på DSC innan uppgradering, men nu har vi talat med BMW och fått reda på det. Vi har bytt tillbaka till den gamla styrboxen och allt fungerar nu. Så du slipper att betala för den nya styrboxen!
- Det var ju himla snällt av er att jag slipper betala för den eftersom ni har plockat bort den igen... Hur kan det vara att ni inte visste detta, du sade ju innan att ni gör cirka en uppdatering om dagen.
-Ja, fast vi har inte haft inne en 540 med just denna specifikation innan.
-Men DSC är ju standard sedan -99 på all....äh, skit samma, bra att det löste sig, jag kommer och hämtar bilen NUUU!

Case closed, men jag har definitivt anammat Askens teori om maneaters... There's a war out there ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du kollar din het-mejl så är det minsta man kan begära att dom läser sin egen servcieinformation :) speciellt som den funnits sedan 2001 men tyvärr så verkar dom inte göra det överlag.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Under tiden jag var på BMW Danderyd så kan jag säga att ingen av mekarna där var BMW-entusiast...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
rob: Det har egentligen inget med BMW intresse att göra utan kunna sitt jobb så bra som möjligt, men vill man bara uppbära lön ut att angagera sig så är just märkesverkstäderna det bästa stället att "gömma" sig på.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kan jag förslå ett litet email till BMW Tyskland? Denna ÅF borde ha reducerad rabatt på bilar och delar ett tag så de skärper sig och tar till sig informationen de får.

Detta att auktoriserade verkstäder inte bryr sig om att ta till sig väsentlig teknisk information som BMW publicerar är bortom all fattbar kritik och vad jag förstår dessutom inte ovanligt. Det är ju kompetens och välinformerad personal man betalar för när man tar bilen till en auktoriserad verkstad.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.