|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vill inte hänga ut verkstaden innan jag fått definitivt svar på vilket ansvar de tar, utan är i detta läge främst ute efter era egna erfarenheter och synpunkter. Storyn är följande: Jag bokade tid för halvljusprogrammering, programmering så att c-låset inte låses automatiskt vid färd samt ominitiering av regnsensor. Jag fick en prisuppgift på ca 900:- för detta och fick reda på att detta var för ren arbetstid (1 timme). Jag frågade då om man kunde uppgradera mjukvara för motor och växellåda. Kundmottagaren svarade då att det var lämpligt att göra samtidigt och att det nog skulle rymmas inom ovanstående kostnad. Idag lämnades bilen in medan jag väntade. Efter ca 1 timme kommer verkstadschefen ut och säger att bilen inte gick att uppgradera och att styrboxen nu måste bytas. De provade även att hänga av batteriet för nollställning men det hjälpte inte. Bilen går alltså nu inte ens att starta. Han menar även i detta skede att jag ska stå för kostnaden av utbytet eftersom det fanns något fel i styrboxen som gjorde att den inte gick att uppgradera. Eventuella fel går tydligen inte att se innan man startar uppgradering. Han börjar också fråga om jag vet om mätarställningen är sann, om jag har varit på TV:n och försökt få den ospärrad etc. Han menar att i och med att det fanns något fel i boxen så var det något skumt med den. Bilen har gått 9.500 mil vilket är en låg siffra för en drygt 6 år gammal 540. Dock har jag 10 olika kontrolldatum under dessa mil som är kontrollerade mot tyska verkstäder, garantireparationer, regbesiktning vid SBP, vanlig besiktning etc och alla dessa ser OK ut. Så jag kan till 99% sannolikhet säga att bilen är oskruvad. Min ståndpunkt är att jag initialt lämnade in bilen för de första 3 punkterna och att detta med uppgradering av mjukvara var "grädde på moset" så att säga (vilket ju också är sant). Jag blev aldrig upplyst om att det fanns den minsta risk med uppgradering. Då hade jag ju givetvis heller aldrig gjort den eftersom bilen fungerade perfekt redan innan. Det enda jag tänkte var ju att det aldrig kan skada med de senaste versionerna... Kan det finnas någon annan anledning att manipulera styrboxen än mätarskruvande? Styrboxen är väl samma sak som ljusmodulen, eller? Hjälp mig nu med hur jag ska argumentera för att BMW ska ta sitt ansvar för denna tråkiga händelse och övriga synpunkter och erfarenheter ni sitter inne med! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
AJAJ, Sånt här är ju ruggigt svårt att beta isär och få till rätt. En policy är ju att aldrig uppgradera eller ändra nån programvara om bilen går perfekt, sedan kan man ju inte heller veta hur kompetent DIS utövaren är heller om han klantat till nått, likväl som det mycket väl kan vara fel i boxen, men jag tycker att man borde köra nån typ av test för att se om allt står rätt till innan man uppgraderar nått och inte komma och fråga kunden i efterhand om denne har manipulerat bilen så omprogrameringen inte gick att få till. Jag får känslan av "att skylla ifrån sig" på travila saker efter din beskrivning. Märkligt att man "kan förstöra" en programering av en box som funkade innan och inte kunna få tillbaka den från utgångsläget om det blir fel under installationen ;)) man borde ju som sagt kolla att allt är OK innan man gör en programering. Svårt fall, men hur man ska råda vette katten, när bilen funkade bra innan ?? och inte går alls numera. Dessutom så är det lite märkligt att en ev ljusmodulsmanupilation, LCM av mätarställningen skulle på verka motorstyrningen DME så att bilen inte startar, visst är mycket intigrerat och korskopplat på en E39 så de mest fantastika saker kan hända. Men jag undrar jag. Nån typ av deal bör man väl kunna åstakomma i detta fall tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har inte varit ute för något sådant, men jag skulle inte ge mig. Jag tycker inte att du kan vara ansvarig för att bilen inte gick att uppgradera. Bilen gick sönder när den var i deras vård. Att de inte kan avbryta eller rulla tillbaka en uppgradering kan inte du veta och det är inte ditt ansvar. Säg inte att du har gjort något med bilen - för jag har en känsla av att vad du än har gjort kan knytas till detta fel och då är det du själv som är ansvarig. De får bevisa att ändringar är gjorda i så fall. Sedan skulle jag gå högt upp i hierarkin för att få rätt. Fungerar inte det så skaffa advokat. Skriv upp tid du har lagt ner på ärendet, tid du har varit utan bil, allt, allt och begär ersättning. Var tydlig med att du gör det, så får de se att du menar allvar med att gå högt. Jag tycker det är skam att inte informera och sedan begära att du ska stå för kostnaden. Hur kan vi konsumenter gardera oss mot alla fel auktoriserade firmor kan göra och de fel som kan uppstå. Annat vore om informationen fanns. Jag kan berätta en sak som hände mig. Dock inte i den skalan men dock ett försök till missbruk av förtroende eller vad jag ska kalla det. Jag äger också en VW Sharan. Det blev något konstigt med den. Den stängdes av vid gassläpp ibland. För att få igång den ingen var jag tvungen att låta den stängas av sedan släppa upp kopplingen igen eller stanna och vrida om nyckeln - Boota om. Sedan gick han utan problem igen. Jag åkte till auktoriserad verkstad och beskrev felet. Verkaren sade att det var ett relä. Kan du inte läsa av datorn efter felmeddelanden först, uppmanade jag. Nej det är relät, men efter lite tjat så tog han datorn och läste av felen. Det fanns några fel men han stod på sig. Jag tog reda på pris ... 450 kronor skulle det kosta. Men detta var en torsdag och jag kunde inte hämta bilen förän sent men jag lovade att komma och betala på fredagen. Det var helt ok. Jag hämtade ut bilen och skulle åka en sväng på kvällen då bilen stannar igen. När jag skulle betala kalaset går jag in och beskriver att problemet är kvar. Jaha säger han och ber mig komma in med bilen igen så de får göra en större felsökning och i samma andetag frågar han hur jag ska betala de 650 kronorna detta arbete kostade. Jag vägrade betala och han ville inte ta emot bilen igen. Jag bad snällt om att han skulle montera tillbaka min del igen eftersom det inte var något fel på den. Han blev upprörd och skänkte delen och upprepade att han inte ville ta emot bilen. Då frågade jag efter firmans ägare. Han var inte där utan ringde sedan upp och bad om ursäkt. Naturligtvis ska jag inte betala något sådant. Han skulle ordna att verkaren tog in bilen. Efter en dag ringde verkaren och ville ha in bilen igen. Jag åkte aldrig dit igen. Problemet är borta nu. Har inte kommit tillbaka sedan jag bytte bränslefilter. Verkaren påstod att han hade frågat om de skulle byta relä och att jag hade godkännt det. OCH? Det är ju han som är verkstaden och därmede "experten" inte jag. Stå på dig och jag tycker inte att du ska stå för något mer än 900 kronor som priset var ursprungligen. Begär verkstadsbil under tiden du inte har din egen... Mvh /NP |
|
|
Vad jag tror när det gäller styrboxen, så har startspärren som finns inprogrammerat i den låst sig vid försök till uppgradering. Startspärren och nyckeln måste nog omkodas på nytt vid en sådan här åtgärd. /Roger W |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var inne på samma funderingar som Roger ovan innan jag skrev förra inlägget, men om nu det vore fallet så är ju kompetensen på verkstaden under all kritik och jag ville inte tro detta om man ger sig på en omprogrammering utan att veta vad man hålls med. ///MVH Hasso Länk |
|
Nu är väl kanske inte jag välkänd att såga allt här på forumet men med mycken teknisk kompetens bakom mig så säger jag bullshit..... med VERSALER. Det där kan bara hända när man under programmeringen tappar spänning och då "dör" hela systemet. Står dörrar öppna, fläkt på elelr om bilen har halvdåligt battei så kan sånt ske. Antagligen inte fullt erfarna hanterare av DIS( eller GT-1) som den nya heter. När det sen gått skit så vill dom inte ta ansvaret. AMATÖRER som min kontakt sa. Mitt råd. Bråka inte. Kontakta advokat direkt ditt fall lär du vinna när du har mulipel verfiing av mätarställningen. Säger verkstan att dom minte gjort något fel idag lär du inte kunna övertala dom imorron. Hårt mot hårt. Det kan gå att kopiera programvaran från en annan likadan bil och lägga in den och sen initiera stäldskyddet men det blir som att chippa bilen. Lycka till Asken |
|
|
Faller strömmen(under 12,xv antar jag) under programmeringen så dör hela systemet och det går inte att komma åt DME efter man tex stoppar dit backupström. Den sistnämnda operationen kan mig veterligt bara Claus på turbocenter i sthlm göra. BMW och DIS/ GT1 klarar inte av det. Det finns ingen möjlighet att se i loggen om strömmen föll i nån av bilens boxar. Du kan kollmäta batteriet hur det mår och om strömmen är ok. Kör du mycket kortkörningar? Är det aldrig bytt batteri i bilen? Det gör inte den eventuella skuldfrågan annorlunda men det kan ge indikatorer om den teori jag presenterar är korrekt. En ny box kostar mellan 5-7kkr. Hoppas det löser sig. Asken |
|
|
Tack för alla svar! Asken, batteriet är 2 veckor gammalt så det är inget problem. Däremot satt det ett kasst batteri i innan vilket bland annat förmodligen medförde att bl a regnsensorn bröt ihop. Jag snackade med verkmästaren alldeles nyss och de sträckte sig till att dela på kostnaden fifty-fifty. Kostnaden för styrboxen var ca 7.800 har jag för mig att han sade. Jag får acceptera detta i nuläget, dels eftersom jag behöver bilen dels för att jag precis som Asken säger känner att det inte är lönt att gå vidare med verkmästaren. Däremot sade jag till honom att jag inte nöjde mig med detta utan skulle driva fallet vidare. Detta hade han inga vidare kommentarer till. Att jag betalar halva kostnaden nu kan väl knappast medföra accept av att jag tycker det är OK? Jag menar, det minskar väl inte mina chanser att få rätt när jag driver det vidare mot BMW Sverige, ARN o.d.? Jag menar, det står ju inte uttryckligen på kvittot att jag inte accepterar de 50% som jag trots allt betalar... |
|
| Har kanske glömt att precisera att det är motorstyrningsboxen det gäller. | |
|
Stente: meddela verkämstaren vänligt att du enkla ståndpunkt och att advokaten tar hand om resten. Din bilförsäkring har rättsskydd så det borde täcka där kolla med försäkringsbolaget. Business as usual och advokater ska ju också ha råd att köra BMW:) Det finns så många arslen i denna värld som går fria s.k. MÄNNISKOÄTARE... dom ska man hålla kort:) Mvh Asken |
|
|
Att de går med på halva kostnaden visar bara att de vet att det är deras fel! Du ska inte betala en spänn för boxen. Ta kontakt med BMW's kundtjänt på HK så ska du se att de ändrar ståndpunkt illa kvickt på verkstaden! |
|
|
Nu blir det roligare och roligare... Verkmästaren ringde nu igen och sade att de fortfarande inte får igång bilen, trots bytt styrbox... Någon som har några alternativa felkällor som förslag att ge dem eftersom de inte verkar veta ett dyft om detta. Trots att han sitter och säger att de uppgraderar i snitt 1 bil om dagen och att han under 10 års tid varit med om detta 2 ggr tidigare. Undrar hur många ggr han varit med om att det inte fungerar trots bytt styrbox. |
|
|
Nej Fy *:N det är väl inte till en autoriserad LADA verkstad du lämnat den!! Blir alltid lika förbannad när sånt här händer - Jobbar sedan 5 år själv inom service branschen och jag säger bara en sak OPROFFSIGT lämnar in en helt (nästan) fungerande bil och får tillbaka vadå? Nej stå på dig och hänvisa till ARN samt kostnadsförslaget ej får överstiga 10% av angivet belopp alltså 990:- i ditt fall! Sånt här smutsar ner hela branschen säger åter igen STÅ PÅ DIG och lycka till verkstaden som hittar en ny box för 90:- :) B M W |
|
|
Fixar dom inte det här borde dom odla morötter eller nått som dom kanske klarar av... Alltså. Innan man uppdaterar programvaran lagrar man den gamla datan i testern(DIS). Man läser ur datana ur den. testern fråga bla efter chassienumemr och en del annat. När den nya styrenheten stoppas i så identifieras den automatiskt och de gamla datana som lagrats i styrenheten tas fram man skall göra ett antal val och och hämta de gamla datan men detta förklarar menyerna i testern. Automatiskt. Efter detta skall också EWS( stöldskyddet startspärren) initieras men detta sker också automatiskt. Det är antagligen något gått tok i dessa sekvenser. Funkar det inte detta brukar det vara en enskild del som stör. Det får man testa sig fram till. Oftast är det DSC ABSmodulen. Man kopplar ur den genom att mekaniskt koppla ur kabeln. Sen gör man om proceduren. Det kan oftast räcka med att koppla ur den del som krånglar så kanske man inte heller behöver byta styrenheten. Jag har en bra kontakt om verkstan inte lyckas..... PS du ska inte pröjsa tycker jag.... Mvh Asken |
|
| Kan du inte använda motorförsäkringen och be dem betala självrisken? | |
| M525: Varför skall bilägarens försäkringsbolag betala om Papphammar på verkstaden misslyckats? | |
bustorp |
Stente: Schysst att inte hänga ut verkstaden innan dom har fått en chans att göra rätt för sig. Men den chansen verkar snart vara över. Nu är det dags att be om en ersättningsbil tills din är reparerad. Betala ingenting utöver överenskommet pris+10% som nämnts tidigare. Om du har rättsskydd i försäkringen täcker den kostnader utöver självrisk vid ev. behov av ex. advokat (vi har väl nån jurist här på forumet annars vill jag minnas som kanske ställer upp för en märkesbroder :). Hoppas det löser sig smidigt. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Har varit med om ett liknande fall själv där det rättsliga slutade med att det gick via maskinskade och verkstan betalade självrisken, utan att det påverkade bonus. Så gick det till i mitt fall efter mycket hit och dit. |
|
|
Fast mitt problem är ju att maskinskadegarantin gått ut. Dessutom tycker jag, som Kane påpekar, att det är helt fel att ni andra ska betala för att en verkstad missköter sitt arbete. Är det någons försäkring det ska gå på så är det ju verkstadens. Nu finns det ju ingen sådan ansvarsförsäkring men rent principiellt tänkt tycker jag det ska vara så. |
|
|
Stente: Är det inte så att om du betalar kostnaden(oavsett vad den är)så godkänner du automatiskt servicen?kan ha fel? |
|
|
Om din bil är tillverkad mellan sep98 - dec99 så skall dsc-styrenheten göras strömlös medans dme-styrenheten programmeras (säkring 31 i handsfacket). Det spelar ingen roll om spänningen varit för låg (gränsen är 9 volt), för det sitter ett flash minne i dme som är utformad så att man skall kunna programera om vid ev. programeringsavbrott. Dme kan programeras upp till 14 ggr och det finns 2 olika nivåer, datanivå och programnivå. Datanivå innehåller bil och motordata och programnivå innehåller operativsystemet som styr dataprogrammet i dme-styrenheten. Jag har också för mig att efter en programmering måste man göra en manuell ews-dme anpassning. Hoppas det löser sig ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.