AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
543

Högre självrisker

us
8
usur
520iA -89
Tjena!
Jag är sugen på att köpa en gammal 540 -94 eller liknande men har konstaterat att det är omöjligt där jag bor. 15500:- i helförsäkring och då är stöld ca 10000:- av detta.
Även om detta är hutlöst dyrt så kan jag ändå tycka att det är rimligt.
Då bilen står på gatan på samma ställe varje natt är det nog inte orimligt med att jag har ungefär 1/4 i odds att få behålla den ett år om den inte hade varken larm eller rattkrycka.

Problemet är att jag självklart skulle ha både larm och rattkrycka på en sådan bil och då tror jag att oddsen förbättras betydligt. Men det tar inte försäkringsbolaget hänsyn till.

Så här skulle jag vilja ha det.
Möjlighet till högre självrisk på vagnskada och stöld. Kan tänka mig att gå uppåt en 15-20k.
Bättre för nyare bilar som är värda mycket pengar.

Eller kanske en helförsäkring 50% där man betalar halva premien på delkasko/vagnskada och bara får ut hälften vid skada.
Premien borde kunna efter ett tag sättas under 50% då rimligtvis ett mindre antal skador rapporteras eftersom småskador inte är lönt att dra med försäkringsbolaget.
Sedan är det ju ganska bra motivation att köra försiktigt och verka skadeförebyggande att det blir riktigt dyrt om det händer något.
Detta skulle funka för billigare bilar under kanske 80000:- i värde, sedan är det nog få som är villig att ta risken.

Jag resonerar så här.
Att köpa en gammal "lyxbil" är i sig ett risktagande. Skulle det hända något med den maskinellt så blir det alltid dyra reparationer. Jag är villig att ta en del av försäkringsrisken själv. Jag är 27år och har kört i 9år utan en enda skada och tror att jag skulle tjäna på det här.

Någon annan som tycker likadant?

Fredrik
cane
Håller med dig fullständigt, jag efterlyser mycket mer av "smörgåsbord" när det gäller försäkringar. Jag skulle tex vilja ha en halvförsäkring som täckte vagnskada med hög självrisk (10-20000) men ingen stöldförsäkring. Detta då jag har bilen i garage, samt använder larm + krycka + egengjord kill switch. Samt har aldrig smällt under 15 års körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.