|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag tänkte åka och kolla på några 330 Touring i helgen och skulle behöva er hjälp med tips på grejer jag bör titta på. De bilar jag ska titta på är en -01 på ca 12000 mil och två -02:or. ca 7000 mil resp. 10 000 mil. Hur mycket spelar milantalet in? Vid vilka miltal är det dags för en kostsam service, t ex byte av kamrem och liknade? Vanliga problem som jag bör kolla efter? Samtliga bilar ligger på ett pris på under 200 000, är det risk för att det är "måndagsexemplar"? Tacksam för svar, Mvh Kenny | |
|
Kamrem finns inte på dessa motorer, de har kedja som normalt håller hela bilens livslängd utan byte. Service görs inte på miltal, utan man har 2500 liter bensin på sig mellan servicetillfällena. Då bilen servas nollställs systemet, vilket därefter räknar ner allt eftersom bensin förbrukas. På detta sätt kan serviceintervallernas läge variera med körsättet. Det finns tre sorters service, oljebyte, inspection och inspection II. De turas om enligt förljande mönster: oljebyte – inspection – oljebyte – inspection II – oljebyte – inspection – oljebyte – inspection II, osv. Således borde en -01 med 12000 mil på mätaren ha fått en inspection II ganska nyligen. För de andra två bilarna är det mer tveksamt, konsultera serviceboken. Inspection II är dyrast, men det bör gå att få den gjord hos auktoriserad verkstad för c:a 5000:-, men det kan löna sig att ringa runt och kolla priser, även hos BMW-verkstäder kan det variera en hel del. |
|
|
Länkarmarna ska du kolla att dom är bytta annars kommer du garanterarat att åka på den kostnaden. Jag skulle nog välja en av -02 i och med facelift 16:9 navi, om det nu är navi det vill säga. -02 har även rappare styrning (kortare mellan fulla rattutslag). Men för guds skulle kolla skicket det är viktigare än mil och årsmodell, lita på magkänslan! Som sagt jag har haft 2 st 330 och jag har inte haft några större problem med någon av dessa. Tänk på att minsta hjul dimension är 17" se till att du får med vinterdäck, det är inte helt grattis med 17" vinterdäck! Ett tips är att behålla lugnet oh provkör minst alla 3 bilarna det är lätt att ta första bästa! det är riktigt roliga bilar att köra. /S-W |
|
|
var precis och köpte en 330 t .-02 får den imorgon, se värdering, ska se om jag kan såva inatt, he he. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.