|
|
|
|---|---|
|
Hej! Upplever att min 3.8:a går riktigt "tungt" på tomgång. Har ingen större erfarenhet av dessa motorer men om jag jämför med ex en m3 3,0 så går en sån mycket "snällare". Upplever även vid jämnt gaspådrag att det kan kännas som att effekten kommer lite som i vågor. Finns det nån som har erfarenhet att dela med sig angående detta? Och visst jag vet att det är ingen vanlig svenssonmaskin. Jag frågar därför att jag inte har nån större erfarenhet av just S38B38 maskinen. Tack på förhand.... Mvh Hannes | |
|
Tomgången låter lite tungt på dom flesta vad jag erfart men effekten ska väl kännas som bäst i registret från 4000rpm och uppåt men den ska ju inte komma i vågor. "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Jag har aldrig upplevt min som direkt trög... Svarar väldigt rappt och bra på gasen samt drar fint upp till dryga 4000rpm då det bryter loss riktigt gött... :) Längesen service var utförd? Hur är stift, luft-filter osv? |
|
|
Motorn går lite knotigt på tomgång men någon vågighet vid gaspådrag upplever jag inte. Insuget ställs om vid 3.750 rpm så däröver är det en annan motor....... M3-motorn är ju, ursäkta uttrycket, en modernare motor än S38 så den är mer civiliserad. |
|
|
S38B38 är alltid lte "oroliga" vid tomgången. Inget att oroas över. Micke K. Länk |
|
|
Instämmer med tidigare inlägg. Tomgången är lite orolig, jag kallar det racemässig ;) Men att kraften kommer "i vågor" känner jag inte igen. |
|
|
Tomgågen är lite oroligt faktisk på s38, Tomgånger påminer mig min gammla Ford fairland (bilen som är med på starsky and hutch Filmen) som jag hade från 70 talet. alltså den är stabil men motor gungar lite om man säger så. Jag tycker att du ska byta bensinfilter och hella i någon STP aditiv i så fall finns någon skit i spridarna eftersom Kraften ska komma så fort som du trycker på pedalen inga fördrojningar eller avsolut inte vågor. Det kan vara också att din bensin pump börjar bli gammal och tändstif behöver bytas... MVH Mauricio |
|
| Ta inte STP, kör med Redline SI-1 Fuel System Cleaner. Den är som gjord för S38B38. | |
|
Jag upplever nog att 3.6 ochså beter sig lite oroligt på tomgång, men som sagt det ska nog vara så... Låter coolt iallafall. Sjöberg |
|
| Jag har också tyckt att effekten liksom kommit stegvis vid några tillfällen, men jag undrar om det inte beror på det ställbara insuget som Kane nämner ovan. Jag har aldrig märkte det vid fullgas, enbart vid måttligt jämnt gaspådrag. | |
320-325 |
kan ju beror på vassa kammar som är troligen orginal på m5 d brukar ge orolig tomgång.sen hur lmm är .. Supra MKIII |
320-325 |
m.m många faktorer. på min E30 var det iaf lmm som var mkt boven i dramat. supran har oxå väldigt ojämn tom gång första 5min ... då är det REJÄLT ojämn. typ hakar på några cyl o missar samt går på 5cyl hehhehe men jag orkar inte bry mej ännu Supra MKIII |
|
Tackar för svaren... Det är precis det som M5 Pelle beskriver jag menar. Alltså inte vid fullast... Att den går som den gör på tomgång känns fullt normalt. Kändes bara inte som att den gick så när den lämnade bilhallen 93, men så är nog fallet.... =) |
|
|
Tung tomgång - som en frustande tjur - är som det skall vara. Med fabriksinställningen är det också fullt normalt med att kraften kommer lite stegvis vid "mellanaccelleration". Chipning tar bort denna M5-egenhet, men förkortar motorns livslängd. Min M5 mek helrenoverade 2004 tre st S38B38-motorer som var chippade. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.