AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.000

skakning i ratten vid inbromsning

Da
11
Danne e39
528iA Touring -98
Hej har en 520 som börjar skaka vid inbromsning vad göra?

danne
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Byta skivor brukar vara det vanligaste, men välj original, jag gjorde inte det första gången på min 520 och fick tillbaks vibrationerna igen, tills jag bytte till original.

BMW CS #5206
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Ursäkta att jag lägger mig i, men att bara byta skivor räcker inte.

Det var därför christer fick byta en gång till, (och jag skall erkännas).

Mekonomen eller original spelar ingen roll.

Vibrationerna uppstår förvisso av skeva skivor, men att bara byta dessa avhjälper endast temorärt och skivorna slår sig snart igen.

Felet ligger i grund och botten i bromsoken. Byter du skivor skall du alltid renovera oken. Skivorna slår sig för att kolven ligger på och skivorna går varma, sen räcker det med en liten vattenpöl för att de ska slå sig igen om du inte har renoverat dem.

Så köp renoveringsats till oken samtidigt som skivor för du får ändå riva ner oken för att byta skivor.

Rennoveringssatsen innehåller O-ringar bussningar och glidbultar.
Inget märkvärdigt.

Jag tror "Haynes" reparationshandbok beskriver det hela utförligt, finns på biblioteket om du inte har den, eller på Mekonomen / Biltema att köpa.
Det finns en sak till som kan vara orsaken.

Kombinationen slitna casterstag/bussningar och lite skeva bromsskivor.

Sök på ämnet så kommer du att hitta hur mycket som helst.

Jag var tvungen att byta både skivor och casterstag innan det blev riktigt bra på min.

Mvh Jimmy Carlsson
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag hade monterat icke original skivor började vibbrationerna igen efter ca 150 mil, jag svarvade då skivorna 2 ggr men resultatet blev det samma, vibbrationerna kom alltid tillbaka. Då köpte jag originalskivor på BMW, och har nu kört ca 4000 mil utan problem, och jag har inte bytt nåt annat. I vissa fall kanske bromsoken behöver renoveras och casterstag bytas, men inte alltid, och inte i mitt fall.

BMW CS #5206
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
När man ändå river ner allt, så för en ringa kostnad får man även oken fräscha. Varför chansa?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om hjulet rullar lätt när bilen är upphissad är det väl ingen fara med bromsarna?

BMW CS #5206
Da
11
Danne e39
528iA Touring -98
Tack för alla tips ska kolla oken också om jag endå river ner det?

danne
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Kan vara, för att det kan ta tid innan trycket på oket lägger sig om det kärvar. Inget man behöver känna med handkraft, inann du har lyft bilen för att snurra på däcket. Känn hellre på skivan direkt efter körning en bit med några bromsningar.

Varning du kan bränna dig!!!

Jämnvarma = OK
Ojämt varma = ena sidan riktigt varm - kärvande ok.

Detta är ett sätt...

Ta bort belägg - trycka broms - se om kolv rör sig.

Ett annat sätt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.