AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
912

Skruvad eller inte?

En bekant skulle kolla på en 530d -99 häromdagen, så jag hängde med mest för skojs skull. Mätarställning 16000 mil, import för några månader sedan...

Första intrycket var FAN va repig! Det rådde ingen tvekan om att den var maskintvättad, men den såg ut som om den BOTT i en maskintvätt i hela sitt liv, grymt repig alltså. Detta gjorde att jag först trodde det var originallacken, eftersom den var så nergången.

Men sen hittade jag rost innifrån längs hela bakre dörrfalsen på ena framdörren, detta brukar väl ändå inte uppstå ur originallack? Vidare syntes det tydligt att B-stolpen var omlackad. Annars kunde man inte se några direkta tecken "utvändigt" på bilen som visade på omlack, men jag hittade bara EN liten buckla på HELA bilen, lite skumt, eftersom parkeringsbucklor etc alltid brukar uppstå. Så min bedömning är att den var omlackad NÅN gång, men att det var skickligt gjort i alla fall utvändigt.

Vidare var plexiglasen för framlysena KRAFTIGT blästrade, hur fort blir dom det vid normal körning?

En del siffror för bland annat miltal osv var "söndriga" (syntes inte hela siffrorna) i displayen, är det ett vanligt fel?

Fanns papper på garanterad mätarställning från BMW-verkstad i Sverige (Jag såg själv pappret) Servicebok saknades.

Inredningen var fräsch, innertaket som nytt (bytt inredning?)

Kan inget regnummer eller så på bilen så det är ingen mening ni frågar, men undrar vad ni tror om det jag beskrivit? Och om dom "felen" jag räknat upp, är dessa vanliga eller tyder det på skruvning? Detta är den första E39 jag kollar på någonsin på nära håll, så jag är ute efter att lära mej lite "varningssignaler".
Dörrrosten är tyvärr "normalt" även om Touringbakluckor är vanligaste felet..
Glasen blir repiga på ca 10 000 mil tyvärr..
Pixelfeli displayen förkommer även det ofta ..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kontrollerad mätarställning på BMW är inte värt speciellt mycket då många som skruvar bilar idag gör det på ett sådant sätt att det inte upptäcks via DIS.

Saknad servicebok är inte bra eftersom det ofta är via denna man kan verifiera att bilen har servat med dessa mil vid detta datum genom att kontakta den verkstad som stämplat.

Pixelfel och blästrade glas är inget onormalt.

Vilken färg hade bilen. Om den t ex var orientalblå så kan jag tänka mig att 5-6 års maskintvättande satt ordentliga spår.

___
//Ulf
Programmer: Bilen var solidsvart.

Min egen lilla summering var följande: Troligen gått långt dom första åren, kanske taxi, sen blivit omlackad och eventuellt fått ny inredning, samt blivit skruvad. Därefter tvättats OFTA i maskin.
Jag är 98% säker på att hela bilen var omlackad minst en gång, efter vad mina petiga ögon skådade. Men men, kanske jag drog förhastade slutsatser, milen KAN ju stämma... Men den kändes rätt "sliten", alla dörrhandtag gick tex trögt å lät illa, bilen var inte överdrivet pigg osv. Jaja, tack för era svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.