AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.943

Bästa bensinkortet?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har JET kort och tankar normalt på JET.
Jag har sedan läge tänkt att skaffa mig ytterligare ett bensinkort som komplement, tanken är att man ska kunna betala P-avgifter med kortet (de flesta parkeringsautomater tar ju bensinkort), samt kunna tanka / handla på kortet.

Vill gärna ha ett kort som funkar ute i Europa, så att man kan tanka på kortet när man är ute och kryssar i sommar.

Någon som vet vilket kort som är att föredra? Har tänkt lite på EuroShell men är inte Shell rätt ovanliga i Tyskland och övriga Europa?

___
Vanliga fel på E34: Länk
Mugge:

Euroshell i Tyskland är enligt mig vanliga och den som har högsta oktan alternativet. Tror att det även är den enda som man kan ränta på innestående pengar på.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kör med Statoil Master Card. På detta så får du poäng överallt du handlar dvs, överallt där Master Card accepteras. Är du guldkund (tankar minst 1200 liter om året) så får du 1% i kontant återbäring på allt du handlar annars tror jag det är 0,5%. Återbäringen på bensinen beror på antal liter du tankat senaste 12 månaders perioden.

Trots att jag egentligen inte gillar att handla på kredit så kör jag nu i stort sett alla inköp på detta kort istället för det vanliga kortet som är kopplat till lönekontot. Då det blir några kronor per månad så dyker det också upp Statoilcheckar på ett par hundralappar per månad.

Handlar man sedan på COOP eller Ica så drar man först deras kort för att registrera bonus och sedan betalar man med Statoilkortet och så har du ytterligare 0,75-1% rabatt.

Låter kanske småsnålt men tittar man på effekten över ett år så rör det sig för min del om ett par tusenlappar.

___
//Ulf
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har faktiskt Volvo-kort... En kvarleva från T4-tiden, men jag tycker det funkar bra. Billigt att tanka på, funkar att handla annat med, funkar på OKQ8 och ganska så god mack-täckning.

Sjöberg
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1200 liter per år det blir 100 liter per månad, inte alls mycket egentligen. För mig innebär det 1.25 fulltankningar. Kan säga att jag ligger långt över det :-)

Läste precis lite om EuroShell och där får man också billigare bensin om man tankar med deras kort... det framgick dock inte hur mycket billigare.

___
parolof
Använder Euroshell som är bra att ha i Europa, har även ett Jet kort
Euroshell funkar utmärkt i europa..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ni som har Euroshell, hur mycket billigare blir bensinen med kort?

___
Mugge:

skit i priset se det på den andra sidan möjlighet att tanka högsta oktan till bilen:))

Jag kommer faktiskt inteihåg men nu har dom någon check som ger x-antal ören/kroner. Tänk igen på att du får ränta på de pengar som finns på kontot tror att du kan ha upp till 10K på kontot
Franka2
Statoils europakort med Routex funkar perfekt, kan vara lite besvärligt i de södra delarna av Portugal. men samtidigt är det väl inte fel att ha ett annat kort också, på nyare betalvägar kan det bli långt mellan mackarna, då kan det vara bra att ha fler, när macken äntligen dyker upp och tankvarningen lyst i flera mil.

Franka
Har själv ett Statoilkort, men har börjat tröttna på deras prissättning. Man betalar ju billigare i kassan på många andra mackar än man får ge på Statoil med konto :-(

Har därför funderat på att byta eller skaffa ett annat kort som komplement, JET är det väl jag mest tänkt på, men jag har inte kollat upp om de verkligen är billigast ännu...

Tror ni man skulle kunna förhandla fram en bra grupprabatt om man kontaktar dem som grupp? Kan det finnas intresse för att kolla detta från andra Autopowermedlemmar? Eller har kanske redan t.ex BMW CS undersökt detta?

Mvh. /Kjell
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

starre: tror nog att Shell accepterar de flesta kreditkort eller är det bara de med Euroshell som får tanka högsta oktanen;-)

___
//Ulf
Shell i Tyskland är mkt vanliga inne i städerna men ganska ovanliga längs med autobahnstråken (tror Garbsen ( Hannover V) är första om man kommer via Puttgarden..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kör Euroshell på mina Europaresor. Shell finns i hela Europa. Ytterst sällan man behöver tanka på nån annan mack. Så får man alltsammans i en trevlig liten räkning månaden efter man kommit hem. Jag har 7 öre rabbat. Inte så mycket att hurra för.

Shell är väl förövrigt det enda mackmärket som finns både i Sverige o Europa?

Jet o Statoil finns väl i norden bara?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
JET finns i tyskland... inte många stationer men några, dessa stationer är bemannade dessutom... När jag frågade i kassan så fungerade inte mitt JET kort där.

Starre:
Jag kommer fortsätta att tanka på JET och om det nu blir EuroShell eller annat så kommer det kortet att användas ytters sällan, t.ex. under tysklandsresor mm, så 7 öres avdrag eller ej spelar ingen roll. Det är däremot intressant att se vilka förmåner man får hos olika stationer.

___
Har svårt att tänka mig att det om man håller sig till Sverige finns ett billigare kort än JET. OKQ8 kanske kan konkurera om man köper däck och andra dyra saker på OKQ8 med tanke på återbäringen. Statoil är ju som sagt svindyra på sina produkter i macken. Nån ska väl betala alla dygnetrunt öppna butiker.

Jag spelar golf och medlem i en svensk golfklubb ger 15 öre rabatt/l bensin på EuroShell kortet. Tankar man mer än 500 l ökar sedan rabatten succesivt med ytterligare 1 öre/liter osv.
Har fn. 17 öre rabatt/liter på bemannade stationer och 11 öre på obemannade så det blir faktiskt något öre billigare på Shell än JET, åtminstone i Lund där jag bor.
Ingen större ekonomisk vinst förstås men det känns åtminstone bättre psykologiskt :-)

Förutom detta brukar man få hem rabattkuponger på uppåt 50 öre litern av Shell, varvat med kuponger på kubbspel och gummiliknande korvar...

Har också ett JET kort, tycker egentligen att deras princip med ett lågt pris från början är vettigare. Nackdelen är att det inte funkar utom norden samt vid betalning i P-hus etc.
Euroshell

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Amex platina till ALLT !
:)

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Clubsport: Qstar brukar ha samma priser som Jet. Billigare ibland.

Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig!
Franka2
Qstar i Europa? Funkar det?

Franka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.