AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.200

Obalans som kommer och går?

Jag har obalans som orsakar vibrationer i ratten runt ca 80km/h. Det märkliga är att det inte vibrerar varje gång jag når denna hastighet utan endast ibland.
Obalansen ger sig till känna när jag t.ex. kör 80 på motorväg i konstant hastighet. Inte heller mera när jag bromsar eller accellererar.
Hjulen är balanserade och jag tror inte heller det är skivorna eftersom det inte känns alls i bromspedalen. Idéer avd det kan vara?

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kolla nedre bakre länkarmar i framvagn

-Never feel sorry for yourself.-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan mycket väl vara två eller fyra hjul som inte är bra balanserade. Om det finns små obalanser, kan dessa ta ut varandra respektive förstärka varandra, beroende på hur obalansen ligger i förhållande till det andra hjulet på respektive axel.

Eftersom du skriver att ratten skakar, skulle jag börja med att kolla upp balanseringen på dessa hjul...

Många däckverkstäder fuskar lite och balanserar inte ut hjulen riktigt, utan tycker att något/några gram obalans är acceptabelt - men det ger direkt utslag i form av vibrationer hos de flesta moderna BMW.

BMW har generellt känsliga hjulupphängningar som inte klarar speciellt mycket obalans innan man märker av detta.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag har samma fenomen, dock vibrerar min även vid inbromsning. Funderar på om det kan vara ett sporadiskt kärvande bromsok. Ligger det an en smula lär man känna av mindre skevheter hos bromsskivan.

Casterstagen kan även vara en möjlig felkälla, skall byta dem
på min! Hoppas på viss förbättring..:)

Min rycker även i ratten när man kör på håligheter, oerhört enerverande...
Beemer_Linkan
Som jag och daol skrivit i tidigare trådar , Våra betedde sig precis likadant ! Och för mig är felet solklart. Jag hade centreringsringar/Navringar förra sommaren , dom kom bort över vintern så jag satt på sommardäcken /alu ändå och då fick jag vibrationer i ratten det kändes till och med i sätet , och vibrationerna kom mellan 70-80 km/h.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tror felet sitter i däck/fälg. Jag hade obalans i min 740ia -94 med 18" som höll på att driva mig till vansinne förra våren. Det kom bara i bland, på morgonen när bilen var kall kändes inget, när det blev varmare så kom det direkt. Däcken 235/40-18 Ventus K104 balanserades om 4 gånger, fälgarna kontollerades utan anmärkning. Senare visade sig att ett framdäck hade en liten orundhet, när jag monterade framdäcken bak så förvann vibrationerna.

BMW CS #5139
Detta kanske kan vara nåt?
Länk
Fa
9
Farstorp
750iA -95
750iAL -88
På min 750 -95 hände detta som kanske är relevant:
Före november -04: Däckdimension 205/55 16
Ingen obalans.
Efter november -04: Däckdimension 235/60 16
Obalans innan vid 80-90 km/h under nån knapp minut
innan däcken blir varma (ljumma).
Det kallas kanske "flatspotting" eller nått sånt.
Markavtryck som försvinner när däcket blir varmt.
Gäller "stora" däck.
74
5
740iA
740iA -95
Vad har du för lufttryck? Körde med 3 i mina 20" och det skakade i 80. höjde till 3,5 alla vibrationer som bortblåsta.

har också samma problem
däck firman som balanserade mina däck sa att 15 gram obalans får jag leva med när den sista fälgen skulle balanseras :(

kör idag med 235-45-17 bak o 225-45-17 fram alla däck har 3 bar tryck

tycker ni att jag ska balansera om de, eller höja lufttrycket ?

vibrationerna kommer vid 80-90 km/h o det skakar olika mycket varje gång

Mvh zacka
Visa användare
133
Dressa
850i -91
säkert nån fälg som vindar,,då kan balansen vara ok,men fenomenet att vibrationer kommer och går..alla hjul snurar lite olika fort,beroende på små avikelser i omkrets,så när hjulen snurat en bit kan den vinda fälgen få hjälp av en annan som inte är riktigt bra..typ.....

Dressa
740iA: Tack för tipset med lufttrycket.

Jag ska genast kolla vad jag har. Det verkar kunna vara känsligt och mycket som kan påverka när man har 20".

Det blev lite bättre när jag höjde lufttrycket men jag får väl kolla balanseringen igen. Sen blir det genomgång av framvagnen och se om det finns glappa leder nånstans?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.