AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
663

518 e28 kokade

Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Tjena !
var ute o gled med min 518 (e28) idag När det plötsligt började lukta bränt o ryka från motorn. Min temp mätare e defekt så jag kunde alltså inte se om motorn gick varm. (Korkat) Så jag stannade direkt och kunde konstatera att nästan allt kylarvatten var borta fyllde på vatten o startade efter en stund och så då att bilen tryckte ut vatten nånstans ifrån under motorn.Hur har det gått med toppen ? med tanke på att jag inte vet hur länge den gått varm. Vad e de för fel ?
Mvh Andreas

De
27
Denk
530i -94
Kan väl vara så att topppackningen har gått eller att du har fått en spricka i toppen, men kolla alla kylarslangar å sånt så dom inte läker.
Hur ser motoroljan ut ????

Billy B-10
Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Testa och byt SI-batterier i instrumenthuset så får du säkert fart på tempmätaren. Detta hjälper dock inte ditt nuvarande problem men är bra som förebyggande syfte att undvika kommande kokningar.

Lycka till!!

tvätta, tvätta, tvätta....
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
var sitter si batterierna ? på baksidan av instrumenthuset eller ? hur ser dom ut som klock batterier? lätta byta ? lättåtkomliga ?

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej!

De sitter på baksidan, kolla bland mektipsen för instruktioner. Jag har inte bytt själv men det ska vara relativt enkelt om man inte har båda tummarna extremt mitt i handen...:-)

Lycka till!!

tvätta, tvätta, tvätta....
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
nej de vill ja inte påstå att jag har.Jja kollar bland mektipsen. Tack för hjälpen !!!

Kolla den korta slangen mellan vattenpumpen och termostaten.
Den sprack för mig nyligen, var inte helt lätt att se att det var den med en gång.
Sprutade ut en väldans massa vatten, som tur var märkte jag att värmen försvann och stannade med en gång.
Tror dock att M10:n hör till de stabilare av BMW:s motorer även när det gäller varmgång.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
På min gamla 518 så stack vattenpumpen på långresa. Med trasig tempgivare så var kokningen självklar. Bytte packning å planade toppen sen va den som ny. Kostand runt 1800-2000:- om du gör det själv.
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Hej!

Lämnade bilen på verkstad igår och hämta den idag. Både topp och toppackning var ok (PUST) En trasig slangklämma var boven i dramat.På med ny klämma och bilen var som ny. Fick även tempmätaren reparerad.Så nu e de bara ut o gasa igen.......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.